Hyresgäst fick rätt om slarv

Gävleborg Hyresgästen beställde en ny köksmatta men blev långt ifrån nöjd med hantverkarens arbete. Mattan sprack och det fanns stora mellanrum mellan golvlisterna och den nya mattan. Hyresvärden Gavlegårdarna menade att arbetet var väl utfört. Men nu har hyresnämnden gett hyresgästen rätt.

Stora glipor mellan matta och golvlist. Sprickor på flera ställen och obefintlig passning av mattan i hörnen. Det blev resultatet när en hyresgäst i Gävle fick en ny köksmatta.

Hyresgästen klagade på arbetet som han menade inte var fackmannamässigt utfört. Men hyresvärden, kommunala Gavlegårdarna, menade att arbetet gjorts enligt praxis och var väl utfört.

Läs också18 katter i kartonger i en trappuppgång – så hamnade de härFlyttkartonger utanför en lägenhet.

Med juridisk hjälp från Hyresgästföreningen vände sig hyresgästen till hyresnämnden. Vid förhandlingen höll Gavlegårdarnas ombud fast vid att det inte fanns något att anmärka på arbetet med det nya golvet men hyresnämnden höll inte med och dömde till hyresgästens fördel.

Hyresnämnden konstaterar sedan ledamöterna besökt det aktuella köket att det precis som hyresgästen hävdat finns flera sprickor i mattan och en stor glipa in till sovrummet, se bild, samt att det finns en spricka vid diskmaskinen där mattan svetsats.

Hyresnämndens beslut innebär att Gavlegårdarna ska lägga in en ny matta i hyresgästens kök och att arbetet ska vara klart senast 8 december.

Läs ocksåSänkte sin egen hyra – ansåg att huset sjunkit i värde
Läs också Hans fru misshandlade granne – riskerar förlora sitt hyreskontrakt Hårda sparkar mot det äldre parets dörr – "Tror att Tiktok har inspirerat" Robin tog ensam striden mot hyresvärdens renovering: "Jag tycker att folk är för flata"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.