Hyresgäst fick rätt om slarv

Gävleborg Hyresgästen beställde en ny köksmatta men blev långt ifrån nöjd med hantverkarens arbete. Mattan sprack och det fanns stora mellanrum mellan golvlisterna och den nya mattan. Hyresvärden Gavlegårdarna menade att arbetet var väl utfört. Men nu har hyresnämnden gett hyresgästen rätt.

Stora glipor mellan matta och golvlist. Sprickor på flera ställen och obefintlig passning av mattan i hörnen. Det blev resultatet när en hyresgäst i Gävle fick en ny köksmatta.

Hyresgästen klagade på arbetet som han menade inte var fackmannamässigt utfört. Men hyresvärden, kommunala Gavlegårdarna, menade att arbetet gjorts enligt praxis och var väl utfört.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Med juridisk hjälp från Hyresgästföreningen vände sig hyresgästen till hyresnämnden. Vid förhandlingen höll Gavlegårdarnas ombud fast vid att det inte fanns något att anmärka på arbetet med det nya golvet men hyresnämnden höll inte med och dömde till hyresgästens fördel.

Hyresnämnden konstaterar sedan ledamöterna besökt det aktuella köket att det precis som hyresgästen hävdat finns flera sprickor i mattan och en stor glipa in till sovrummet, se bild, samt att det finns en spricka vid diskmaskinen där mattan svetsats.

Hyresnämndens beslut innebär att Gavlegårdarna ska lägga in en ny matta i hyresgästens kök och att arbetet ska vara klart senast 8 december.

Läs ocksåDen minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case”
Läs också Raggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg Så kan hyresgästerna påverkas av ännu en brand Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.