HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäster bor bland skräp ”D. Carnegie bryr sig inte”

Södertälje Skräpigt, slitet och trasigt. Hyresgästerna på Vallvägen i Ronna är missnöjda med hur D. Carnegie tar hand om deras bostadsområde. Nu lovar bolaget att se över bristerna och ta bort skräpet.

Bänkarna utanför Vallvägen tre i Ronna är slitna och trasiga. Runtomkring i området är det skräp överallt på marken, kartonger, fimpar, påsar och annat.

Lekplatsen vid Vallvägen tre är sliten och trasig, i en lektunnel har någon bränt flera hål och på ett annat ställe är det ett så stort hål att ett barn kan ramla igenom med benet och fastna. I gruset vid lekplatsen ligger skräp och en krossad glasflaska. På en trävägg har någon klottrat ”fuck the police”.
– Klottret har varit där jättelänge, D. Carnegie tar inte hand om området. Det finns knappt några soptunnor och det i kombination med att bostadsbolaget inte bryr sig om området tror jag är en förklaring till att folk slänger saker i området, säger Rickard Berggren, en av hyresgästerna som bor på Vallvägen i Ronna

Läs ocksåFukt och mögel gör barnen sjukaFörkylt. Magnus och Viktoria Törnblom bor med barnen Aurora, Ztella och Zam i en fuktskadad lägenhet.

Han står bredvid Yossef Jardour, Malek Demir och Leyla Erun som alla berättar de hur trötta de är på att D. Carnegie inte tar hand om området. De hävdar också att det tar lång tid att få hjälp när man felanmäler brister.
– Jag betalar en hög hyra men inget görs, säger Yossef Jardour, som bor i en renoverad fyra som kostar 11 500 kronor.

Han flyttade från Eskilstuna till Ronna för jobbets skull. Men är inte nöjd.
– När jag hade bott här en månad så tänkte jag att jag flyttar. Det är mycket sämre här och det görs inget åt det, säger han.

Han visar upp den slitna och trasiga lekplatsen där brädor har gått sönder och bildat hål som ett barn kan fastna i. I sanden runtomkring ligger skräp och en krossad glasflaska.
– Jag låter inte min fyraårige son leka här, det är för smutsigt och farligt, säger han.

Läs ocksåKatrineholm ansöker om vite mot D Carnegie & Co

Flera av dem vi pratar med säger att de ofta störs av att D. Carnegie renoverar lägenheter så fort någon flyttar ut.
– Ibland har jag inte kunnat vara i lägenhet, det har varit som att bo på en byggarbetsplats och jag har fått knacka på och säga till dem att sluta när de har hållit på efter fyra-fem på eftermiddagen, säger Rickard Bergren.

Malek Demir betalar 9 500 kronor för sin orenoverade fyra och tycker att hyran borde sänkas.
– Städningen är dålig och de bryr sig inte om att laga saker och göra fint, säger han.

Leyla Ercin säger att hon inte har råd att åka på semester och därför ofta sitter utanför huset vid uteplatsen.
– Vi vill ha det fint med blommor men det finns inga, sedan är det så skräpigt så jag måste städa utanför porten men det borde D.Carnegie göra, säger hon.

Läs ocksåFull fart i Norrsätra

Hem & Hyra har försökt få en intervju med D. Carnegie för att få svar på våra frågor om varför det ser ut som det gör i området. Bolagets kommunikationschef Björn Sundberg väljer att svara så här i ett mejl.

”För Vallvägen är en ny entreprenör på väg in som kommer att arbeta med att tömma papperskorgar och med att få bort skräp i området. De kommer in från och med juli.

Vi har dessutom initierat ett särskilt projekt som börjar att arbeta idag som är ungdomar för att göra Ronna mer rent och tryggt. De kommer att arbeta med att också plocka skräp och att göra det fint i hela Ronna. De kommer att finnas i området hela sommaren. Projektet kommer sedan att utvärderas för en eventuellt fortsättning. Ungdomarna kommer att finnas synliga med västar som märker ut vilka de är och att de arbetar för D. Carnegie & Co.

När det gäller klotter i den mån det finns så kommer det att saneras.
Vilka åtgärder som kommer att ske när det gäller lektutrusning i den delen kan jag inte säga exakt idag mer än att det ses över hur en åtgärd kan komma att utformas.

Vi är ett långsiktigt bostadsbolag som sätter våra hyresgäster främst. Det innebär bland annat att vi investerar stora summor i att renovera och rusta upp våra fastigheter och omkringliggande miljöer. Det gör vi nu löpande. Vi tycker också det är viktigt att ha en direktkontakt med våra hyresgäster för att kunna ta in och hantera serviceanmälningar. Vi uppmanar därför hyresgäster, som har synpunkter och önskemål kring det du nämner i ditt mail, att kontakta vår servicefunktion direkt”.

Läs också Nio år av väntan ‒ nu ska felen fixas Koggbron lovar fixa felen på "Hatten"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.