Annons

Hyresgäster klagar på underhållsbrist hos PBA

Karlskrona När bolaget PBA på kort tid bytt ägare flera gånger har underhållet blivit eftersatt. Det vittnar både boende och Hyresgästföreningen om.
– Det här handlar inte bara om de danska ägarna, utan det är PBA med. Det är väldigt dåligt skött, säger Yvonne Nilsen som är den lokala hyresgästföreningens ordförande på Vattumannen i Kalmar.
– Det har inte gjorts någon målning på balkongerna, de smular sönder och det lossnar cement i stora klumpar, säger grannen Iréne Smålander.
Roland Peterson, förhandlare på Hyresgästföreningen, misstänker att fastigheternas pris ökat kraftigt mellan försäljningarna. Det kan i så fall göra att pengarna inte riktigt räcker till fastighetsförvaltning.
– Jag ser normalt både Keops och PBA som seriösa företag, men de vill gärna ha ut mer än allmännyttan i hyresutveckling. Det är tecken på att de har högre kapitalkostnader än vad de borde ha. Det riskerar att göra att annars seriösa företag kommer att betraktas som dåliga förvaltare. De får inte ihop ekonomin, säger Roland Peterson.
Carin Steen, PBA:s vd, håller inte med. Det finns en underhållsplan som följs även om arbetet avstannar medan ägarbytena pågår. Och det tar också tid att rusta upp fastigheter som inte var i toppskick då de köptes.
– I Malmö har det varit mindre privata ägare som inte gjort någonting och då är det redan eftersatt. Men de kommunala fastigheterna har en viss standard.
Hon är medveten om vad hyresgästerna tycker om underhållet.
– Men vi måste ju prioritera. Är det mer eftersatt någon annanstans får man ta det först.
Ann-Christine Ottosson, ordförande för den lokala hyresgästföreningen i PBA:s hus på Kungsmarken i Karlskrona, är inte lika hård.
– Vi har hela tiden tyckt att det varit precis lika bra som att bo hos kommunala bolag, men i dagsläget tycker vi att det ramlat tillbaka lite.
De klagomål som når henne gäller främst trappstädning och skötseln av miljöhuset som är smutsigt och stökigt. Både i Kalmar och Karlskrona tycker de boende att informationen från fastighetsägaren är dålig.
– Sedan jag blev ordförande har jag sökt Carin Steen men inte pratat med henne en enda gång, säger Yvonne Nilsen och får medhåll av Ann-Christine Ottosson.
– Vi tycker att det är lite svagt att de inte berättar för oss när de byter ägare, det får vi läsa i tidningen. När vi ringer och klagar säger de att de inte vet så mycket själva.
Carin Steen medger att det är svårt att nå PBA:s anställda.
– Ja, det är sant och vi försöker anställa mer folk. Det är ju hyresgästerna vi lever på och vi har ingen anledning att göra oss omöjliga för dem.
Men Iréne Smålander håller på att förlora tålamodet.
– De sista åren har det blivit ynkedom här, jag klarar inte av att bo här snart.

Annons
Fakta: PBA


PBA äger och förvaltar cirka 4 700 lägenheter i Kalmar, Karlskrona, Malmö och Norrköping, samt Nybro där de inte förvaltar. PBA ägs av danska Property group.
2002 och 2003: PBA köper fastigheter av Karlskronahem och Kalmarhem
2004: PBA säljs till Keops
2007: PBA säljs till Property groupKälla: PBA, Hyresgästföreningen

Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!” Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.