Hyresgästföreningen intog Stora torget i Ulricehamn
I går besökte projektet RIO, riktade insatser i området, Ulricehamn. Det är Hyresgästföreningens region BohusÄlvsborg-Skaraborg som gör nedslag på olika orter. Jurister, förhandlare, projektarbetare och förtroendevalda jobbar tillsammans.
Syftet är att visa upp sig och att få uppmärksamhet. Men också att få fler förtroendevalda. Nästan varannan hyresgäst i Ulricehamn är medlem, cirka 1 000 personer. Endast 25 av dem är aktiva medlemmar.
– Det är förtroendevalda som vet vad som behöver göras i bostadsområdena för ökad trygghet, trivsel och ett bättre boende. Ett bra exempel på det är den numera rikskände ”Frasse” som såg till att busshållplatsen flyttades. Det gjorde stor skillnad för många här, säger Hyresgästföreningens chef för lokal utveckling Lars-Göran Andersson.
En annan anledning är att kunna skriva fler avtal om att förhandla hyror med privata fastighetsägare. Strax över 100 fastigheter i Ulricehamn saknar i dag ett sådant avtal, så kallad förhandlingsordning.
– Genom att vi förhandlar hyrorna har vi bättre kontroll på vad det är för en fastighet och vilken hyresnivå som är rimlig och kan därmed ge hyresgästerna ett bättre stöd, säger Lars-Göran An-dersson.
På fredag finns ett förslag till regionstyrelsen om att starta ett projekt i regionen som handlar om bättre stöd för dem som bor utan förhandlingsordning.
Ett 30-tal hyresgäster tittade in i Hyresgästföreningens tält på Stora torget och frågade vad som gäller. Några slussades vidare till föreningens tillfälliga kontor i församlingshemmet. Utmed vägen fanns en tipspromenad med bostadspolitiska frågor.
Några passade på att utnyttja erbjudandet om att få sin lägenhet besiktigad. Hyresgästen Allan Jansson var en av dem. Han saknar ett förråd, laminatbräderna är trasiga och det är kallt på vintern.
– Och så undrar jag hur många kvadratmeter lägenheten har, säger Allan Jansson och hämtar måttbandet.
Sex anställda och ett antal förtroendevalda deltog i arrangemanget.
Är det verkligen ekonomiska lönsamt med en sådan satsning?
– Ja, det är det. Den är till nytta för hyresgästerna men framför allt ett långsiktigt arbete. Vi vill ge det absolut bästa stödet till våra medlemmar, säger Lars-Göran Andersson.