Kamp gav Natasa rätt mot värden

Haninge Natasa Karlssons hyresvärd vägrade att rätta till brister i lägenheten. Efter att hon gick till Hyresnämnden kröp värden till korset.

 – Det har tagit tid att få dem att göra i ordning lägenheten men skam den som ger sig. Nu är jag nöjd, säger Natasa som bott i fyran i Jordbro sedan 1994.

För några år sedan kontaktade hon Newsec, förvaltare åt, värden pensionsfonden Patrizia Immobilien, för att rätta till brister i lägenheten.
– Jag ville bland annat att de målade om köksluckorna som förra ägaren hade spacklat men inte målat och åtgärdade det slitna parkettgolvet, men de sade nej.

Läs ocksåTvå år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”Tudelad bild. Till vänster en lapp i ett trapphus där hyresgästerna uttrycker sitt missnöje med hissen. "Jävla bra skrivet". "Så jävla trött" har någon skrivit för hand. Till höger bild på hissen med öppen dörr.

Hyresgästföreningen hjälpte henne att starta en process mot bolaget i hyresnämnden.
– Då gjorde de i ordning köket och nu har jag fått ett nytt vardagsrumsgolv plus att de rättat till massa andra saker.

Niklas Alm informationsansvarig på Newsec, säger att de åtgärdat många saker men inte det som de uppfattar som onormalt slitage. Att de anser att slitaget på vardagsrumsgolvet var onormalt men ändå ger henne ett nytt, menar han är kompensation för att fallet dragit ut på tiden.

Läs också ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Hyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna" Hockeyproffsets rätt till förlängning: Grönt ljus för fortsatt andrahandsuthyrning Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.