Klagomålen minskade förra året
Klagomålen minskar sakta men säkert för Hyresgästföreningen Region norra Skåne. Enligt enhetschefen Johan Perup tillhör Hyresgästföreningen Region norra Skåne den region som har minst klagomål av landets nio regionala föreningar. Det är framförallt de hyresjuriska ärendena samt medlemsvärvningen som skapade missnöje hos medlemmarna.
− Generellt har vi väldigt lite klagomål. Vi har kört stenhårt med alla våra medlemsvärvare och diskuterat etik och moral. Det har lett till att klagomålen minskat. Min uppfattning är att våra jurister och förhandlare har jobbat mycket med bemötande. Det gör att vi får kontakt med medlemmarna på ett bra sätt.
Vad är det medlemmarna klagar över?
− Det kan handla om att de är upprörda över att de blir störda av våra medlemsvärvare som knackat på deras dörr. När det gäller de juridiska frågorna har de inte köpt den förklaring som juristen gett till dem. Ibland finns det begränsningar i rättssystemet och det kan krocka om medlemmen har för höga förväntningar på resultatet av deras ärende.
När Johan Perup tar emot ett klagomål ringer han upp personen i fråga och tar reda på vad missnöjet handlar om.
− Ofta räcker det med ett samtal där vi i lugn och ro kan diskutera vad som hänt. Ibland får jag skicka några biobiljetter som plåster på såret.
Hyresgästföreningen Region norra Skåne omfattar 24 kommuner och den sista december 2013 hade föreningen 43 730 medlemmar.
Hyresjuridiska ärenden 12
Medlemsvärvning 6
Hyresförhandling 3
Annat 3
Förtroendemannaorganisationen 2
Medlemsregistret 1
Källa: Hyresgästföreningen Region norra Skåne