Annons

Kritik mot brist på information om flytt

Motala Hyresgästföreningens personal i Motala flyttar till Linköpingskontoret. Nu kommer kritik mot att de förtroendevalda inte har fått information om förändringen.
Foto: Jenny Knutsson
Hyresgästföreningens kontor i Gamla stan, Motala.

Från och med oktober är de två anställda som arbetar med verksamhetsutveckling ibland annat Motala och Vadstena i stället stationerade i Linköping. Det innebär att föreningen inte längre har någon personal placerad i västra länsdelen. Anledningen till förändringen är framför allt att komma närmare övrig personal som arbetar med samma frågor.

– I praktiken blir det ingen större skillnad, säger Johanna Edenblad, en av verksamhetsutvecklarna som nu byter kontor.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Motalaexpeditionen har inte heller tidigare haft regelbundna öppettider, utan besök har oftast förbokats. Och det går bra även i fortsättningen, betonar Johanna Edenblad som räknar med att vara på plats i Motalalokalen en hel del även framöver.

Hyresgästföreningen flyttade till den nuvarande lokalen i Gamla stan för ungefär ett år sedan. Enligt Johanna Edenblad kommer den att finnas kvar tills vidare och kan användas av förtroendevalda till möten i samma utsträckning som tidigare.

Men de finns de som är kritiska. Johnny Westrum, som är ordförande i lokala hyresgästföreningen i Charlottenborg, tycker att han och andra som arbetar ideellt inom föreningen borde ha fått information.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Vi har inte fått veta någonting. Jag hörde talas om det här via djungeltelegrafen och då var flytten redan genomförd, säger Johnny Westrum.

Han säger att han inte har någonting emot förändringen som sådan och att han inte tror att samarbetet mellan förtroendevalda och anställda behöver påverkas negativt.

– Det finns ju både mejl och telefon.

Läs ocksåNytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjningDåligt underhåll, snöröjning, asfalt

Men han är besviken över att inte ha fått åtminstone ett mejl med besked om vad som var på gång.

Annons

Johanna Edenblad medger att det kunde ha skötts bättre.

– Vi har en konferens för de lokala hyresgästföreningarna inplanerad. Den skulle ha varit i oktober men har flyttats fram till november. Vi hade tänkt informera alla samtidigt på den. Men nu när konferensen blev uppskjuten så kanske vi borde ha skickat ut något mejl om det, säger hon.

Läs också Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror” Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.