Lägre krav på p-platser ska gynna bostadsbyggande

Stockholm Stockholms stad mildrar kraven på hur många bilparkeringar som måste anläggas för varje ny lägenhet. Nya flexibla p-tal tar bland annat hänsyn till bostädernas närhet till t-banan.

Länge hade Stockholm ett så kallat p-tal, parkeringstal, på 1,0, vilket innebar att varje nytt bostadsprojekt måste planera in en parkeringsplats för varje nybyggd lägenhet. Reglerna har kritiserats, inte minst för att de anses bromsa upp bostadsbyggandet, som Hem & Hyra tidigare rapporterat.

På senare tid har bilägandet i stadens flerbostadshus gått ned och ligger nu omkring 0,5- 0,6 bilar per bostad. I praktiken har därmed det höga p-talet lett till att byggherrar tvingats anlägga fler parkeringsplatser än vad de boende efterfrågat. Ofta har det handlat om garageplatser, som kostar i snitt omkring 350 000 kronor styck att bygga, skriver DN.

Läs ocksåHyran för nya lägenheter rusar – ökade med 13 procent på ett år

I praktiken har Stockholm sedan flera år haft mer flexibla p-tal, men nu går man ytterligare ett steg. Nyligen klubbade exploateringsnämnden igenom ett nytt regelverk som innebär ännu ”grönare” p-tal. Grundintervallet hamnar nu på 0,3-0,6 bilar per lägenhet. Hänsyn ska tas till geografiskt läge, lägenhetsstorlek – ju fler smålägenheter desto lägre p-tal – och närhet till kollektivtrafik.

I direkt anslutning till tunnelbanan i den centrala staden utvidgning är det, enligt exploateringsnämnden, ”av extra stor vikt att mark kan nyttjas resurssnålt och effektivt” – och där ska p-talet sättas särskilt lågt.

Dessutom ska byggherrar själva kunna påverka p-talen nedåt genom att gynna alternativ till den privata bilen – till exempel genom bilpooler, attraktiva cykelrum eller sponsrade SL-kort.

Läs ocksåDärför vill kommunen sälja fastigheter - satsning på fängelse kan ge inflyttningBilden visar en split av två bilder. Till vänster står kommunalråd Henrik Nilsson Bokor (S). Till höger visas Kalmars fängelse.

M, FP och KD anser att intervallet för p-talet bör sättas något högre –  till 0,4-0,7 – men är i övrigt i huvudsak positiva till förändringarna. Det nya regelverket ska behandlas av fullmäktige efter sommaren.

Läs också Efter 15 års ovisshet – nu vill Uppsalahem riva Annikas hus: "Är det skrämskott igen?” Telge Bostäder chockhöjer avgift för p-platser – drar in 22 miljoner Skiljeman föreslås även vid nyproduktion: "Risken är att husen inte byggs"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.