Annons

Nemo Fastigheter i Luleå tvingas åtgärda brister

Luleå Nemo Fastigheter i Luleå tvingas åtgärda bristerDåliga fönster. Dålig isolering. Trasiga hängrännor. Fasad som rasar. Hyresnämnden i Umeå gick på hyresgästerna linje och ålägger nu hyresvärden att åtgärda bristerna.​
Fastighetsägaren Robert Jakobsson, Nemo Fastighets KB, säger till Hem & Hyra att han har varit dålig på att sköta underhållet av fastigheten.
– Ja, jag erkänner att fönstren är dåliga. Men jag brukar vara i Stockholm rätt ofta, och mina fönster är inte sämre än fönstren är på många fastigheterna i Stockholms innerstad.
 
Vilka åtgärder har du gjort på fastigheten de senaste åren?
– Jag har gjort stambyten, dränerat runt huset så det står torrt och fint till. Jag har totalsanerat 4 till 5 lägenheter. Men hyresgästerna kan ju inte tro att de ska få värsta standarden när de inte betalar så mycket i hyra.
Enligt hyresnämndens beslut ska du åtgärdat felen innan hösten. Vad har du för planer?
– Vad jag har för planer har varken du eller någon annan att göra med. Jag kommer att vidta åtgärder. Och jag kommer även att strama upp tyglarna för hyresgästerna.
 
Hur menar du då?
– Ja, många har aldrig behövt betala för sin motorvärmare, några har tagit sig friheten att ställa ner frysboxar i källaren utan min tillåtelse. Det kommer att bli slut med det nu, säger Jakobsson.
I hyresnämndens protokoll framgår det att underhållet av lägenheten och huset är eftersatt. På de punkter, där hyresgästen hävdar att ett åtgärdsföreläggande är befogat finner hyresnämnden tillräckliga skäl att besluta om ett sådant föreläggande.
Vidare skriver nämnden i domen att på grund av bristernas allvarliga karaktär och den tid som det tagit sedan hyresgästen påpekat bristerna för hyresvärden, anser hyresnämnden att ett åtgärdsföreläggande är på sin plats. Hyresnämnden beslutar därför att fastighetsägaren måste åtgärda bristerna under sommarmånaderna 2009.
Senast 1 september 2009 ska åtgärderna vara utförda.
 

Annons
Annons
Läs också Smarta tips för att hyra ut din bostad enklare Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!” Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting Nya hyror på gång - Här är bolaget med högst yrkande hittills i Västra Götaland

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.