Annons

Nu intar RIO kvarteret Plogen

Trollhättan ​Fastighetsägaren Centerplan T & U har lovat åtgärder i det slitna området Plogen på Kronogården i Trollhättan. Men det går för sakta. I dag flyttade Hyresgästföreningen in i ett tillfälligt kontor på området. – Tack så mycket till Hyresgästföreningen som hjälper folk, säger Ahmed Al-Dosari, som fick sin lägenhet besiktigad.

​Problemen på Plogen är en trist följetång som pågått i närmare fyra år. Våren 2009 hade klagomålen på dålig boendemiljö nått en peak. Hyresgästföreningen krävde tvångsförvaltning. Veckan innan saken skulle tas upp i hyresnämnden lovade fastighetsägaren en lång rad åtgärder. Kravet drogs tillbaka.

Enligt den ursprungliga planen skulle all upprustning vara klar sommaren 2011. Men det går trögt för Centerplan och förvaltaren Bovista. Allt för trögt.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Därför slog Hyresgästföreningens kontor på Lantmannavägen 65 upp dörrarna klockan 11 i dag. Inom ramen för projekt RIO ska jurister, förhandlare och andra husera här i två veckors tid. Man vill sätta press på värden att vidta åtgärder och samtidigt visa sig för de boende.

Annons
Det finns totalt drygt 300 lägenheter på Plogen. Enligt medlemsregistret är 36 personer medlemmar i Hyresgästföreningen.
– Alla som kommer till oss får besiktningar och råd, men vi driver bara ärenden till Hyresnämnden för dem som är medlemmar, säger förhandlaren Siv Fransson till Hem & Hyra.
Efter en något trög start fick hon fullt upp under eftermiddagen tillsammans med juristen Lena Walther. Två boende hade bett om besiktning.
Ahmed Al-Dosari har dragiga fönster, en läckande kökskran, skador i taket, plastmattor som ligger löst på golvet, myror i bostaden …
– Värden lyssnar inte. Jag betalar 5 210 kronor varje månad, men får inga reparationer. Det är tråkigt, säger han.

Lena Walther hade fullt sjå med att hinna skriva upp alla brister. Hon bedömer tre av dem som tvåor på en tregradig skala. Kökskranen hör till det som värden bör åtgärda genast.
 
Ahmed är lite orolig för att han ska få tråkigheter för att han kontaktat Hyresgästföreningen. Siv Fransson svarar snabbt:
– Man har rätt att få sin lägenhet reparerad. Det är jättebra att du kom till oss.

Läs ocksåOrd mot ord i skadetvist
Hos Ahmeds granne är bristerna så många att protokollet knappt räcker till. Allvarligast är att ett fönster inte går att stänga riktigt. En stor glipa vid ena sidan gör att gardinen fladdrar i vinddraget och kylan sprider sig.
– Jag blir så arg! Varför fixar det inte sådant, utbrister Siv Fransson.
Både Ahmed och grannen skrev upp sig som medlemmar med en gång.
– Jättebra, nu blir det mycket enklare för oss att driva ärenden, säger Siv Fransson.

Annons

Nästa steg blir att kräva åtgärder av värden. Om inget händer får de boende hjälp med sina krav i hyresnämnden.

Fakta: Projekt RIO

Mellan 7 och 17 mars har Hyresgästföreningen öppet hus i kvarteret Plogen på Kronogården.
Hyresgästföreningen vill få bättre rykte bland de boende och visa att man kan hjälpa till vid problem.
 Några av föreningens mål är att organisationsgraden ska öka med 50 procent under 2011. De enskilda ärenden om brister och liknande som påbörjas under projektet ska vara avslutade inom en månad.
RIO står för Riktade insatser i utsatta områden.
 Projektet på Plogen avslutas under hösten.

Läs också Bovista blir Amasten i Finspång Tusentals västsvenska hyresgäster riskerar högre hyror Hyresvärden Bovista får nya ägare Balder köper Bovista

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.