Ny överenskommelse om postboxar
Det var år 2005 som Post- och Telestyrelsen, PTS, utfärdade allmänna råd för hur framtidens postutdelning ska gå till.
Råden säger att postoperatörerna ska försöka få samtliga fastighetsägare att senast den 1 januari 2011 ha installerat postboxar i sina hus.
Därefter är inte postoperatörerna, som till exempel Posten och Citymail, skyldiga att dela ut brev i fastigheter som saknar postboxar. De kan då hänvisa de boende till andra utlämningsställen efter eget behag.
Nu har de sex stora bostadsorganisationerna i Sverige, Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna, HSB, Riksbyggen, Sabo samt SBC, enats om en gemensam policy för hur de ska förhålla sig till PTS råd.
Hyresgästföreningen och de övriga organisationerna har inget principiellt emot postboxar. Men det borde vara frivilligt att införa och inte något tvång, menar Jenny Ekdahl som arbetar med boendemiljö på Hyresgästföreningen.
– Vi är för att det införs postboxar vid större ombyggnationer i fastigheter. Det är det tvingande draget i reformen som vi vänder oss emot, säger hon till Hem & Hyra.
Även kostnadsfrågan tas upp i den nya policyn. Posthanteringen är en sak för operatörerna att lösa och inte något som fastighetsägarna, och indirekt hyresgästerna, ska behöva bekosta, anser Jenny Ekdahl som nu ska träffa Arbetsmiljöverket för att ta del av deras synpunkter på postutdelningen.
– Jag ska träffa dem i april och se vad som gäller på arbetsmiljöområdet. Posten har ju hävdat att vissa brevinkast är dåliga av arbetsmiljöskäl och jag vill veta vad som faktiskt gäller, säger Jenny Ekdahl.
Annons
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.