Oenighet kring åtgärdsföreläggande

Jönköping Oenigheten kring två ärenden i Jönköping kvarstod efter sammanträde i Hyresnämnden i måndags. Stridsfrågan handlar om huruvida slitage beror på underhållsbrist eller onormalt slitage. – I ena fallet handlar det om en värd som varit upp i nämnden flera gånger tidigare, säger Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Fuktproblem i badrummet, mögelangripna fönster, trasig köksfläkt och dåligt fungerande kyl och frys. Det är bara några av bristfälligheterna i en lägenhet på Hantverksgatan i Värnamo. Hyresvärden hävdar att det är onormalt slitage och anser att hyresgästen varit vårdslös. Hyresgästföreningen menar att värden inte tagit ansvar för sin underhållsskyldighet och yrkar på åtgärdsföreläggande hos Hyresnämnden.

– Den här värden är sedan tidigare välkänd hos både nämnden och hos kommunens miljöförvaltning. Då har det bland annat handlat om bristande underhåll av fastigheter och gemensamma utrymmen, säger Mariana Lesic.

Läs ocksåRaggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg

Hon anser att chanserna är goda att nämnden här beslutar till hyresgästens fördel.

Det andra fallet av yrkande om åtgärdsföreläggande gäller ett ärende i Gnosjö. Här råder delade uppfattningar om vem som gett upphov till stora hål i väggarna hos en hyresgäst. Hyresvärden hävdar att det är hyresgästen som orsakat hålen. Men hyresgästen menar att hålen var där när han flyttade in i för tre år sedan. Hyresvärden har då hänvisat till det besiktningsprotokoll som hyresgästen skrev under inför inflyttningen.

– Hyresgästen var ensam med barn och var i stort behov av en bostad. Han förstod inte innebörden av innehållet i protokollet och skrev bara under, berättar Mariana Lesic.

Läs ocksåSå kan hyresgästerna påverkas av ännu en brand

Hon menar att skicket på lägenheten idag inte kan ha uppkommit under den korta tid som den nuvarande hyresgästen bott där.

– Man ska inte heller låsa sig till protokollet utan till lägenhetens faktiska skick och utseende, menar Marina Lesic.

På måndagens sammanträde med nämnden nåddes ingen enighet kring ärendena. Beslut från nämnden väntas inom två veckor.

Läs ocksåTvå år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”Tudelad bild. Till vänster en lapp i ett trapphus där hyresgästerna uttrycker sitt missnöje med hissen. "Jävla bra skrivet". "Så jävla trött" har någon skrivit för hand. Till höger bild på hissen med öppen dörr.
Läs också Studenten Valters enda chans att rädda kontraktet – måste själv vräka mannen från sin lägenhet ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.