HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Paula tvingas leva med kackerlackorna

Husby Paula Perez de Arce har tvingats leva med kackerlackor och slitna utrymmen länge. Men trots att värden lovat åtgärda brister i hyresnämnden har ingenting hänt.
Foto: Roger Rosenlund
Paula Perez de Arce visar en fälla som nyligen satts upp. Här finns mängder av kackerlackor.

Problem i lägenheten på Nidarosgatan i Husby har funnits länge enligt Paula Perez de Arce, men i september 2014 fick hon nog och kontaktade Hyresgästföreningen. En besiktning gjordes i mars året därpå och där kunde en mängd brister konstateras. Slitna mattor, väggar som varken målats eller tapetserats under de 19 år Paula bott i lägenheten. Trasiga kontakter, en ventilationstrumma som hänger på sned, kök, snickerier, linoleumgolv – större delen av lägenheten är i behov av renovering. Och utöver det, fler och fler kackerlackor kommer trots att anticimex sanerat flera gånger.

Efter många turer utan respons från hyresvärden D. Carnegie hamnade ärendet i hyresnämnden. Nu fanns också en allvarligare punkt redovisad: En vattenskada från våningen ovanför har gått igenom taket och ner i Paulas kök.

Läs ocksåGrannar slog larm om brandlukt – nu vill hyresvärden vräka hyresgästen

Hyresvärden gick med på vissa renoveringar och lovade att kontrollera både problemet med kackerlackor och vattenskada inom en månad. Kort senare ändrar dock värden inställning och flyttar över ansvaret på Paula med motiveringen: De har aldrig fått någon felanmälan. Och i den situationen befinner sig Paula till dags dato. I en sliten lägenhet där ohyra gör sig ständigt påmind.

– Det här är en två dagar gammal fälla, säger hon och visar upp en låda med mängder av kackerlackor. Livsmedlen försöker hon flytta men kackerlackorna följer efter till nya skåp.

– Medlen fungerar inte. Titta, det är så äckligt mellan listerna. Jag skäms så mycket för att ha det så här. Vi använder klorin hela tiden och måste tvätta alla koppar innan vi ska dricka något, säger hon. 

Läs ocksåÄndrade adress tolv gånger - klen bevisning när Kfast försökte bryta kontrakt

Jonas Hagström, regionchef på värden D. Carnegie, håller inte med om beskrivningen av händelseförloppet. Vattenskadan är åtgärdad och Anticimex har varit där. 

– Vi har inte gett upp och det vi har lovat, det ska vi se till att göra, säger han.  

– Men vi har lite olika åsikter om vad det är som ska göras. Här finns väggar som är sönderslagna till exempel, säger han. 

Läs ocksåKnuffade och skrek åt sina grannar – kvinna blir uppsagd för andra gången av Uppsalahem

Torbjörn Larsson, Paula Perez de Arces juridiska ombud på Hyresgästföreningen, säger att ärendet går till hyresnämnden en andra gång, kombinerat med ett vitesbelopp om 250 000 kronor – om inte de överenskomna åtgärderna är klara innan 15 april. 

En kvarts miljon i vite är dock något Jonas Hagström vill undvika. 

– Men ibland måste vi hamna i nämnden för att få en opartisk bedömning, säger han. 

Läs också Bombmannen fick komma tillbaka - nu rasar grannarna: "Jävligt obehagligt" Värdarna ville ha två års retroaktiv hyra - nu är det avgjort: "Jag kan andas ut"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.