Positiv kampanj nominerad till Guldägget
Guldägget är PR-branschens mest prestigefyllda pris och delas ut årligen för att ”lyfta fram det bästa, mest nyskapande och smartaste” inom kommunikation.
Kampanjen ”Från ord till handling”, som nådde sin kulmen inför valet förra året, bestod av flera olika moment: tre filmer som sändes på webben, annonser i de stora morgontidningar, förtryckta vykort till partiernas bostadspolitiska talespersoner, event på gator och torg, möten med politiker, en kampanjsajt, aktiviteter i sociala medier med mera.
Tanken var att föra upp bostadsfrågan på dagordningen och tydliggöra att det är politikernas ansvar att se till att det finns tillräckligt med bostäder.
– Vi ville göra det på ett positivt sätt istället för att vara gnälliga. Så vi påminde politikerna om alla bra saker de sagt i bostadsfrågan, och peppa dem: ”Kom igen, genomför dem nu då! Gå från ord till handling”, säger Sofia Stenfeldt, PR-samordnare på Hyresgästföreningen och projektledare för kampanjen.
En av kampanjens stora styrkor var att den verkligen engagerade Hyresgästföreningens medlemmar. Många deltog genom att skicka förtryckta vykort eller mejl till politikerna, ordna kalas på gator och torg eller anordna politikerträffar.
– Det var många som var med på olika sätt. Det var någonting som man kände sig bekväm med att vara med i, som man tyckte var kul att delta i. Och det fungerade: det fick verkligen politikerna att tala mer om bostadsfrågan än de gjorde innan, säger Sofia Stenfeldt.
Hyresgästföreningens kampanj, som är framtagen i samarbete med reklambyrån Le Bureau, är ett av sex nominerade bidrag i kategorin ”Integrerat” ,som kan sägas vara den tyngsta kategorin eftersom den bedömer helheten. Vem som får priset meddelas på Guldäggsgalan den 29 april.