Råslättsborna ovanligt trygga och nöjda

Jönköping Rent, snyggt och tryggt. Så upplever Råslättsborna sitt bostadsområde enligt värden Vätterhems senaste hyresgästenkät. Något sämre är det med sophämtning, ventilation och värme.

Drygt 92 procent av Råslättsborna trivs ganska eller mycket bra i sitt bostadsområde. Det visar Vätterhem hyresgästenkät, som görs av företaget AktivBo. Två av tre hyresgäster har svarat på enkäten. Drygt 88 procent av de tillfrågade anser att Råslätt är rent och snyggt.

– Vi är bäst i landet på rent och snyggt, enligt alla enkäter som gjorts på alla områden i landet, säger Thorbjörn Hammerth, vd på Vätterhem.

Läs ocksåPlanen på dubbel vinstutdelning från Skövdebostäder möts av kritikStyrelseordförande på Skövdebostäder, Bernt Mårtensson.

Tryggheten mäts i hur hyresgästen upplever belysning på gården, kontakten med grannarna, personlig trygghet i trapphuset och säkerhet mot inbrott i lägenheten. I snitt ligger indexet här på 88,6 procent. En siffra som har ökat sedan tidigare år.

– De flesta hyresvärdar i Sverige har problem med minskad trygghet, medan vi går framåt. Hyresgästernas upplevelse av trygghet i Råslätt är högst av alla våra områden. Det visar att våra trygghetsinsatser ger resultat, säger Thorbjörn Hammerth. 

Råslätt är ett av de områden som finns med på polisens lista över utsatta områden. Ungefär hälften av de bostadsbolag som förvaltar dessa områden mäts i AktivBos hyresgästenkät. Av dem får Råslätt högst betyg i trygghet.

Läs ocksåTvåbarnsmamma vräkt – andra i lägenheten hade droger och vapenEnligt Hyresgästföreningens jurist behöver an vara försiktig med vilka man släpper in i sitt hem.

Vätterhem har även tidigare år fått höga betyg från hyresgästerna i Råslätt. Det som sticker ut i årets undersökning är det höga värdet på trygghet och antalet öppna svar.

– Vi har fått sammanlagt 270 A4-ark med tips, idéer och synpunkter från hyresgästerna. Det handlar bland annat handlat digitalisering och ladd-stolpar. Här kommer vi hitta guldkorn till förbättring.

På vissa områden får bostadsbolaget däremot bakläxa. Värme, ventilation, sophantering och snabbare återkoppling vid felanmälan är några av områdena som kan förbättras.

Läs ocksåVärd vann i hovrätten: Airbnb-man måste genast flyttabildcollage en siluett av en man, en hand som håller pengar och i bakgrunden recensioner från airbnb.

– Den heta sommaren skapade problem. Nu behöver vi rusta oss för mer extremhetta genom bland annat solavskärmning och kylare i lägenheterna, konstaterar Thorbjörn Hammerth.

Läs också Mer otryggt när hyresgäster bor på kort tid – grannar hinner inte lära känna varandra Hotfulla sms till hyresvärden – ny lag fick mannen vräkt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.