Så många skadas i halkolyckor där du bor
Snöfall, töväder, köldknäppar och nya snöfall har orsakat förrädisk ishalka i stora delar av landet. Flera sjukhus berättar om många halkskadade patienter.
Halkan märks också på Hyresgästföreningen, dit många medlemmar vänder sig med frågor om och klagomål på halkbekämpning.
Hyresvärdarna är skyldiga att hålla koll på väderomslag och se till att det inte är halt på exempelvis gångvägar och trappor. Om någon har halkat och skadat sig kan det leda till skadeståndskrav.
– Vi får regelbundet sådana ärenden och det kan bli ganska komplicerade utredningar. Det räcker inte att man har halkat, man måste kunna visa att fastighetsägaren får anses vara ansvarig. Det måste finnas någon brist, till exempel att man inte har plogat eller sandat som man kan förvänta sig, berättar Åsa Fagerström på Hyresgästföreningen Region Mitt.
Om möjligt är det därför viktigt att dokumentera hur det såg ut på platsen när olyckan hände. Kanske fotografera den isiga gången eller be vittnen om namn och telefonnummer. Och att så snart som möjligt anmäla olyckan både till hyresvärden och till Hyresgästföreningen, tycker Åsa Fagerström.
Om det går att visa att hyresvärden är ansvarig brukar man försöka komma fram till en förlikning, där hyresvärden betalar en summa till den drabbade.
– Hur mycket beror på hur omfattande skada man har fått och om den är kvarstående, bland annat. Det kan falla olika ut, och det kan bli ganska höga belopp ibland, säger Åsa Fagerström.
I Socialstyrelsens olycksfallsregister finns uppgifter om hur många som vårdas på sjukhus eller i specialiserad öppenvård på grund av fall i samband med is eller snö. År 2017 var det nästan 18 000 personer, men det har varierat mellan drygt 10 000 och 23 000 de senaste tio åren och genomsnittet är cirka 17 000 personer per år.
Det skiljer sig också mycket åt mellan olika delar av landet, där Jämtland är värst drabbat i förhållande till sin folkmängd.
Antal personer vårdade för halkskador 2017
Region | Antal skadade 2017 | Antal skadade/100 000 invånare |
Jämtlands län | 884 | 681 |
Västernorrlands län | 1 296 | 527 |
Dalarnas län | 1 339 | 468 |
Norrbottens län | 1 080 | 430 |
Västerbottens län | 1 128 | 420 |
Värmlands län | 788 | 281 |
Gävleborgs län | 779 | 273 |
Södermanlands län | 628 | 216 |
Uppsala län | 776 | 210 |
Västmanlands län | 552 | 204 |
Kronobergs län | 368 | 186 |
Kalmar län | 394 | 162 |
Örebro län | 480 | 161 |
Jönköpings län | 521 | 146 |
Gotlands län | 85 | 145 |
Stockholms län | 3 241 | 140 |
Blekinge län | 195 | 122 |
Västra Götalands län | 2 013 | 119 |
Östergötlands län | 540 | 118 |
Hallands län | 192 | 59 |
Skåne län | 613 | 46 |
Riket | 17 892 | 177 |
Källa: Socialstyrelsens statistikdatabas.
Till Hyresgästföreningens rådgivning kommer också många klagomål på dålig snöröjning runt hyresfastigheter. Även om fastighetsägaren har ansvar även för detta, kan det vara svårt att ge tydliga svar på medlemmarnas frågor, säger Mika Nuutilainen, enhetschef för den nationella rådgivningen.
– Det finns inga regler som stöds av lag, som säger hur ofta och hur snabbt det ska ske. Därför är det ofta svårt att driva sådana ärenden. Det råd vi kan ge är att prata med fastighetsägaren och påpeka att det är en brist. Blir inget gjort så skickar vi ärendet vidare till juristerna i våra olika regioner.