Så vill bostadsbolagen i Västmanland uppfattas

Västmanland Salabostäder ska vara bäst i regio­nen medan Hallstahem håller dörren öppen. Hem & Hyra har tittat närmare på vad hyresvärd­arna själva vill stå för.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

Läs ocksåDe tar strid för sina uteplatser – hyresgästen Kari: "Tar de bort den kan jag lika gärna flytta"Halvkroppsporträtt på Kari Rauhala som står i grå huvtröja och svart t-shirt med tryck med händerna på staketet runt sin altan på sin uteplats. På staketet hänger en blomlåda med lila petunior. Mimer ska ta bort alla egenbyggen på uteplatser på Stångjärnsgatan och Välljärnsgatan på Bäckby i Västerås. Sen kan man välja att betala extra för en standardaltan Mimer bygger.

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för, säger han.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Läs ocksåBara 7 av 30 rum uthyrda i Västerås första coliving – men Per, Jonte och Ronnie är nöjdaTre män i ett kök. Längst t v i bilden syns en man i grått hår och glasögon som är i färd med att öppna en kylskåpsdörr. I mitten, i kökets hörn, står en kortklippt man med glasögon. Han håller ena handen i fickan och den andra på köksbänken. Längst tv en kortklippt man med mörkt hår som står vid köksön. Han ska precis hälla upp ett glas apelsinjuice. Alla tre ser glada ut.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.

Salabostäder jobbar efter en vision. Nämligen att vara regionens bästa bostadsbolag med fokus på långsiktig hållbarhet. Hallstahem har valt devisen ”håller dörren öppen”.

– Det betyder att vi ska vara tillgängliga och att hyresgästerna alltid ska känna sig välkomna hos oss. Om vi lyckas? Ja, det tyder resultaten av kundundersökningar på, säger vd:n Per Arne Gunnarsson. 

Läs ocksåHyresgäst försvann spårlöst – nu måste han betala skadestånd till värden

Mimers kärnvärden är omtänke, nytänkande och engagemang. 

– Engagemang och omtanke stämmer bra. Generellt är jag helnöjd med Mimer som hyresvärd även om det ibland kan vara väl kallt i lägenheterna, säger hyresgästen Hans ”Katten” Johansson, känd idrottsprofil i Västerås.

Han har bott i samma hus i Skiljebo, men i fyra olika lägenheter, under 48 år.

– Vi har väldigt bra relationer med kvartsvärdarna och servicen är bra. Mimer verkar vara mån om sina hyresgäster. Men sedan är det väl ingen som är nöjd med hyran. Den tycker man alltid är för hög, säger han.

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Möte lockade oroliga hyresgäster – kommunalt bostadsbolag vill göra det lättare att sälja Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.