Annons

Seniorer missnöjda med skötsel

Norrköping Råttor och möss inomhus, trasiga fönster och felanmälningar som inte åtgärdas. Hyresgäster vittnar om flera brister i kommunens seniorlägenheter i Skärblacka.

Intill äldreboendet Hallegården i Skärblacka hyr kommunen ut 18 seniorlägenheter för personer som är 65 år och äldre. Bostäderna förvaltas av kommunens fastighetsbolag Norrevo, som huvudsakligen äger och förvaltar lokaler. Men skötseln av seniorbostäderna får kritik av de boende.

I somras fick hyresnämnden in fyra ansökningar om åtgärdsförelägganden. I handlingarna framkommer klagomål på olika brister som inte åtgärdats trots hyresgästernas anmälningar.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– När jag flyttade in för ett år sedan var det en stor spricka över köksfönstret. Trots att jag sagt till flera gånger händer inget, säger Sven Larsson, som hyr en av lägenheterna.

Ett annat problem som lyfts fram är råttor och möss inne i lägenheterna. En del hyresgäster har på eget initiativ skaffat varnare för att hålla dem borta.

– Jag har sett dem springa över golvet och när hemtjänsten var förbi satt det en råtta på köksbordet. De har varit i soffan och i garderoberna, säger Sven Larsson.

Annons
Läs ocksåHär gör råttor och knarkare kaos i garaget – Walid: ”Har fått städa undan sprutor”Hyresgästen Walid Dib i Malmö som har problem med knarkare och råttor i sitt garage.

Även underhållet och städningen är eftersatt menar hyresgästen Kjell Nissengh. Han visar runt och pekar på fasader och fönster där färgen har släppt och hängrännor som är trasiga. I soprummet visar han kärlen för matavfall som har en svart sörja vid locken.

– Jag har bett de komma hit och göra rent sedan jag flyttade hit julen 2016. Det är kanske en småsak, men det är inte trevligt. Så är det med allt, man tjatar men inget händer, säger Kjell Nissengh.

När klagomålen togs upp i hyresnämnden förklarade Norrevo att de tänker vidta olika åtgärder. Ett besked som hyresgästerna nöjde sig med och nämnden avskrev därför ärendet. Enligt bolaget ska bland annat fasader, takrännor och fönster ses över inom en tidsperiod på tre år.

Läs ocksåNinni plågades av råttor i över ett år – nu sprider sig problemen till nya orter

– Det är inget som påverkar nyttjandet av lägenheterna. Fastigheten har ett renoveringsbehov och vi har en plan för underhåll framöver, säger Daniel Ackermann, pressansvarig på Norrevo.

Enligt bolaget har man satt in åtgärder mot möss och tätat springor. Några råttor ska det inte handla om. Även soprummet är tänkt att åtgärdas.

Annons

– Om det inte är gjort redan så ska vi byta ut kärlen. Men sopkärlen finns och fungerar, det är inget fel på dem även om de kan vara renare, säger Daniel Ackermann.

Att felanmälningar blivit ligganden beror enligt Norrevo på att de inte alltid har anmälts på rätt sätt, att hyresgästerna talat direkt med bolagets tekniker på plats i stället för via telefon till kundtjänsten.

– Vår tekniker kan ha uppfattat det som en synpunkt och inte ett fel. Då är det bättre att man vänder sig till vår kundtjänst som kan göra en bedömning. Vi har nu förtydligat för hyresgästerna att det är dit de ska vända sig, förklarar Daniel Ackermann.

Fakta: Åtgärdsföreläggande

• Hyresnämnden kan förelägga en hyresvärd att utföra åtgärder. Exempelvis reparera om lägenheten är skadad, inte underhålls eller att åtgärda hinder eller men i nyttjanderätten, exempelvis störningar från grannar. Eller åtgärda brister i gemensamma utrymmen.

• Ett åtgärdsföreläggande beslutas av hyresnämnden och går exempelvis ut på att hyresvärden ska ha gjort åtgärden före ett visst datum.

• Om åtgärden inte blir utförd kan hyresvärden tvingas betala vite till staten.

Läs också Här gnager råttorna sönder hyresgästernas bilar: ”Tänk om bromsarna slutar fungera” Råttor, fukt och dålig ventilation – hyresgästerna fick nog och anlitade privata jurister Råttorna härjar på höghusets balkonger – åt upp Billys lunchpaj på sjätte våningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.