HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Skyhög vattenräkning efter tekniskt strul – ”Hyresgäster förtvivlade”

Borås I nio månader fick 150 hyresgäster hos AB Bostäder i Borås bara betala en schablonavgift för sin vattenförbrukning. Orsaken var teknikstrul. När felet uppdagades fick en del hyresgäster en räkning på upp till 15 000 kronor.
Foto: Lena Mattsson/Nils-Olof Larsson
Hyresgäster hos AB Bostäder i Borås har hört av sig till Hyresgästföreningen efter att de fått vattenräkning på upp till 15 000 kronor. "En kvinna som hörde av sig var förtvivlad", säger förhandlaren Stefan Lindborg.

Upprörda och oroliga hyresgäster på Hulta och Hässleholmen i Borås har hört av sig till Hyresgästföreningen. Orsaken är att de fått en både oväntad och skyhög vattenräkning från sin kommunala hyresvärd AB Bostäder.

– En förtvivlad kvinna hörde av sig till mig. Hon hade fått en räkning på 15 000 kronor, säger förhandlaren Stefan Lindborg.

Läs ocksåTvå års rått-terror för familjen – saneraren: ”Aldrig sett nåt liknande”

Emil Bergqvist är teknisk chef på AB Bostäder. Han bekräftar att 150 hyresgäster enbart betalade en schablonavgift för sitt vatten från oktober 2020 till juni 2021. Och att de sedan antingen fick pengar tillbaka eller tvingades betala den överskjutande förbrukningen.

– Det är självklart olyckligt när man som hyresgäst får en räkning som är långt över det normala. Men vi erbjuder alla som behöver det en betalningsplan där man kan dela upp avgiften, säger Emil Bergqvist.

Enligt Emil Bergqvist kan en del av de höga räkningarna bero på att trångboddheten är utbredd i de områden där de berörda hyresgästerna bor.

Läs ocksåUddevallabor får egna vattenmätare - av miljöskäl

– Våra schabloner, som vi förhandlat fram med Hyresgästföreningen, bygger på att man bor ett visst antal personer i exempelvis en tvåa. Är man många fler i hushållet går det troligtvis åt mer vatten, säger han.

Sedan 2016 har 1 000 av AB Bostäders 6 500 lägenheter individuell mätning förbrukningen av varm- och kallvatten. Målet är att minska förbrukningen. Lägenheterna har försetts med en vattenmätare och i varje hyreshus sitter en så kallad IMD-kollektor som samlar in och skickar över data till AB Bostäder. Problemet var att IMD-kollektorn för de berörda hyresgästerna hade gått sönder och låg nere i nio månader.

– Själva mätarna fungerade hela tiden som de skulle. Så när kollektorn blev lagad fick vi in alla värden från varje lägenhet och kunde skicka ut fakturor på hyresgästernas faktiska vattenförbrukning, säger Emil Bergqvist.

Läs ocksåStopp i hyresförhandling i Borås - medling i HMK väntar

För många hyresgäster den eftersläpande vattenfakturan som en chock. Flera av dem vände sig till Hyresgästföreningen för rådgivning.

– Det är klart att det blir besvärligt när man tror att man betalat för sitt vatten och plötsligt får en ny räkning på tio till femton tusen kronor, säger juristen Pehr Hasslöf.

Att bestrida räkningen ser han dock inte som något alternativ då AB Bostäder inte gjort något juridiskt fel.

– När sånt här händer är det viktigt att man som hyresvärd är tydlig i sin information. Att man förklarar vad som har hänt och varför. Och att man erbjuder en möjlighet att dela upp betalningen så som AB Bostäder nu gör, säger Pehr Hasslöf.

AB Bostäder informerade genom att skicka ut brev, sätta upp lappar i trapphusen samt genom ett möte för de boende. Enligt Emil Bergqvist ska alla kollektorer fungera nu och de har försetts med ett larm som ska utlösas om de går sönder.

– För att bli ännu tydligare i vår information om hur den individuella vattenmätningen fungerar ska vi se över texten på betalningsavin som går ut till våra hyresgäster varje månad, säger Emil Bergqvist.

Läs också Hyresgäster reagerar mot chockhöjda hyror i slitna hus Leylas sinnesnärvaro stoppade lägenhetsbrand

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.