Sopslarv kostar miljoner i Borås

Borås Förra året kostade felslängda sopor 4,6 miljoner kronor för AB Bostäder i Borås. Nu har bolaget testat en ny metod för att vända trenden.
Foto: Johanna Ohlson
Kamran Rousta hängde upp förpackningar för att illustrera vilken typ av skräp som skulle hamna i vilken behållare. "Det fungerar på alla språk", säger han.

Har du någon gång slängt en bit plast där det egentligen ska vara papp och tänkt att det inte spelar så stor roll? Det gör det.

Avfallshanteringen hos regionens största bolag, AB Bostäder i Borås, kostar cirka 12 miljoner kronor. Men utöver den fasta avgiften tillkommer kostnader för att ta hand om allt som hyresgäster slängt fel. Under 2015 blev den kostnaden cirka 4,6 miljoner. Det som kostar är personal.

Läs ocksåNytt hopp för Doris efter 10 år med värstingvärden: "Tror knappt att det är sant"Luttrade hyresgästen Doris Bergqvist i Åmål ser äntligen ljust på framtiden. Efter år av vanskötsel fick Järnvägshusen en ny ägare som börjat rusta upp. "Jag trodde knappt att det var sant!", säger Doris Bergqvist.

– Det är mycket pengar och tid som går åt i onödan. Det här är resurser vi skulle kunna lägga på hyresgäster och våra områden i stället, säger Stefan Hansson, boservicechef på AB Bostäder.

Under de tre år som han har arbetat på bolaget har kostnaderna ökat. I takt med att värdarna tar på sig mer ansvar för återvinning blir sophanteringen en allt större och mer kostsam historia.

– Vi ser problem i områden där vi tidigare inte haft problem

Läs ocksåTvångsförvaltning räckte inte – kommunen vill tvinga värd att sälja skandalhusetAnna Lidskog, stadsjurist på Borås stad

Men det finns ljuspunkter, också i soprummen i Borås. Totalt uppskattas felsorterade sopor kosta 13 miljoner i Borås. Det har Kamran Rousta, forskare på Högskolan i Borås räknat ut. Värst var problemen på Dalbogatan på Norrby. Men nu, efter att Kamran Rousta genomfört ett projekt i området, har situationen förbättrats radikalt.

– De gick från att vara sämst i klassen till att bli bäst. Projektet var enkelt i sitt utförande. Kamran Rousta skapade ett miljörum i närområdet som utrustades med enkel skyltning. De boendes soppåsar undersöktes innan och efter att det nya soprummet kommit i bruk. Den andra kontrollen visade att på- sarna innehöll 30 procent färre förpackningar. Närhet visade sig avgörande.

– På Norrby idag finns bara en ”halv” återvinningsstation. Man kan slänga glas och tidningar. Då är det inte så konstigt att förpackningar hamnar där de inte ska hamna, säger Stefan Hansson.

Läs ocksåTvångsförvaltning satte stopp för skandalvärden - får ändå jättekrav på över 600 000 kronor

Kamran Rousta bekräftar.

– Våra intervjuer med boende visade att ett ställe att sortera nära hemmet är en av de viktigaste aspekterna för att få människor att sortera.

Läs också Tvångsförvaltning efter år av vanvård – hyresgästerna lättade över beslutet Willhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.