Stora brister i nytt hyreshus: ”50 felanmälningar kvar att åtgärda”

Stockholm Familjebostäder har kompenserat hyresgäster med 2,4 miljoner kronor för stora brister i deras nya lägenheter. Men Serneke som är ansvariga för bygget hävdar att det inte är onormalt många fel i lägenheterna. "Vi har i dagsläget 50 felanmälningar som vi arbetar för att avhjälpa", skriver bolaget i en kommentar.
Foto: Kenneth Samuelsson
Hyresgäster på Johanneshovsvägen har fått leva med stora brister i sina lägenheter.

Hem & Hyra har i en artikel skrivit att Familjebostäder kompenserar sina hyresgäster med flera miljoner kronor för att hyresgästerna har tvingats leva med stora brister. Vi har mejlat frågor till Johan Live, kommunikationschef på Serneke Sverige AB, ansvarig entreprenör för nyproduktionen på Johanneshovsvägen i Stockholm, för att ta reda på hur de ser på saken.

Det talas bland annat om hissar som stått stilla ofta, ventilation som dånar så att hyresgästerna inte kan sova, lägger av helt eller för med sig matos in i lägenheterna. Men även handukstorkar som har fel. Kommentar?

Läs ocksåBajsvälling täckte Petras golv: "Jag är inte äckelmagad, men det här var vidrigt"Petra Mrsán i Limmared drabbades av bajsöversvämning i badrummet.

–  Vår bild är att de fel du nämner kring ventilationssystemet är en kombination mellan systemets funktionalitet och att det alltid behöver göras injusteringar i nybyggda hus. Vi kommer givetvis att göra det vi kan för att åtgärda problemen gällande ljudet. Gällande matos har det berott på olika orsaker och i dagsläget har vi åtgärdat felen. Att hissarna ibland stannar beror delvis på att en säkerhetsinställning gör att hissarna slår ifrån när dörrarna står öppna för länge eller att grus fastnar i skenorna för hissdörrarna, skriver han i ett svar.

Ni är ju ett erfaret byggbolag. Hur har det kunnat bli så många fel i nyproducerade lägenheter?

– Utifrån de felanmälningar som vi fått till oss kopplade till produktionen och som ingår i vårt åtagande som entreprenör att åtgärda, så är det inte ett onormalt stort antal. Vi har givetvis förståelse för att fel och brister i ett nybyggt hus upplevs som störande och vi jobbar självklart tillsammans med Familjebostäder för att alla boende ska känna sig nöjda.

Läs ocksåEfter 15 års ovisshet – nu vill Uppsalahem riva Annikas hus: "Är det skrämskott igen?”Halvkroppsporträtt på Annika Hymark som har vitt axellångt hår, bruna solglasögon och brun jacka. I bakgeunden syns en ljust snadgul putsad fasad, ett räcke i metall, en cykel och buskar. Uppsalahem vill riva Annika Hymarks hus i kvarteret Idun i Svartbäcken i Uppsala.

Sedan undrar jag om det varit ovanligt många fel i det här huset jämfört med andra hus ni byggt?

– Se svar ovan

När kommer felen att vara åtgärdade?

Läs ocksåVärd använder ”ljummenhyra” som argument för höjningar: "Vill att det ska vara rättvist"Halvkroppsporträtt på Jan Rydenäs och Annika Backlund som står intill en kopparfärgad fasad med fönster. I bakgrunden en grå böjd fasad, en grön buss och människor i rörelse på trottoaren. AB-hem har vänt sig till hyresnämnden för att få höja hyran i Fjärdhundra.

– Vi har en löpande dialog med Familjebostäder kring felanmälningar och de åtgärder som vi jobbar kontinuerligt med, precis som vi gör i alla nyproducerade projekt. Många av anmälningarna är åtgärdade och vi har i dagsläget cirka 50 st felanmälningar som vi arbetar med att avhjälpa. Vi kommer utreda och åtgärda de felanmälningar som åligger oss under hela den garantitid som återstår. Vi är förstås måna om att alla hyresgäster ska få den standard som deras hyresvärd har beställt.

Familjebostäder kommer ju att kompensera hyresgästerna för bristerna, kommer ni att kompensera bostadsbolaget för felen i huset?

– Det kan vi inte kommentera eftersom det är en del i vår affärsöverenskommelse med Familjebostäder.

Sedan har minst en person fått en rätt rejäl elstöt av handdukstorken också, kan du kommentera det?

– Jag har kännedom om ett sådant fall, som berodde på ett produktfel, vilket givetvis är allvarligt. Felet åtgärdades av el-entreprenören genom att handukstorken byttes ut.

Läs också Annika Backlund om kritiken från hyresgästerna i Herräng: ”Det är bara att kavla upp ärmarna” Hyresgäster i Herräng har tröttnat på strulet: "Problemen började när AB-hem tog över"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.