HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Stora brister i nytt hyreshus: ”50 felanmälningar kvar att åtgärda”

Stockholm Familjebostäder har kompenserat hyresgäster med 2,4 miljoner kronor för stora brister i deras nya lägenheter. Men Serneke som är ansvariga för bygget hävdar att det inte är onormalt många fel i lägenheterna. "Vi har i dagsläget 50 felanmälningar som vi arbetar för att avhjälpa", skriver bolaget i en kommentar.
Foto: Kenneth Samuelsson
Hyresgäster på Johanneshovsvägen har fått leva med stora brister i sina lägenheter.

Hem & Hyra har i en artikel skrivit att Familjebostäder kompenserar sina hyresgäster med flera miljoner kronor för att hyresgästerna har tvingats leva med stora brister. Vi har mejlat frågor till Johan Live, kommunikationschef på Serneke Sverige AB, ansvarig entreprenör för nyproduktionen på Johanneshovsvägen i Stockholm, för att ta reda på hur de ser på saken.

Det talas bland annat om hissar som stått stilla ofta, ventilation som dånar så att hyresgästerna inte kan sova, lägger av helt eller för med sig matos in i lägenheterna. Men även handukstorkar som har fel. Kommentar?

Läs ocksåTelge Bostäder blöder miljoner – nu sänks hyran för att få tomma lägenheter uthyrda

–  Vår bild är att de fel du nämner kring ventilationssystemet är en kombination mellan systemets funktionalitet och att det alltid behöver göras injusteringar i nybyggda hus. Vi kommer givetvis att göra det vi kan för att åtgärda problemen gällande ljudet. Gällande matos har det berott på olika orsaker och i dagsläget har vi åtgärdat felen. Att hissarna ibland stannar beror delvis på att en säkerhetsinställning gör att hissarna slår ifrån när dörrarna står öppna för länge eller att grus fastnar i skenorna för hissdörrarna, skriver han i ett svar.

Ni är ju ett erfaret byggbolag. Hur har det kunnat bli så många fel i nyproducerade lägenheter?

– Utifrån de felanmälningar som vi fått till oss kopplade till produktionen och som ingår i vårt åtagande som entreprenör att åtgärda, så är det inte ett onormalt stort antal. Vi har givetvis förståelse för att fel och brister i ett nybyggt hus upplevs som störande och vi jobbar självklart tillsammans med Familjebostäder för att alla boende ska känna sig nöjda.

Läs ocksåDe fick sänkta hyror efter två års kamp – flyttar ändå: ”Förlorat glädjen"

Sedan undrar jag om det varit ovanligt många fel i det här huset jämfört med andra hus ni byggt?

– Se svar ovan

När kommer felen att vara åtgärdade?

Läs ocksåByggboom i Göteborg – Louisa är en av vinnarna

– Vi har en löpande dialog med Familjebostäder kring felanmälningar och de åtgärder som vi jobbar kontinuerligt med, precis som vi gör i alla nyproducerade projekt. Många av anmälningarna är åtgärdade och vi har i dagsläget cirka 50 st felanmälningar som vi arbetar med att avhjälpa. Vi kommer utreda och åtgärda de felanmälningar som åligger oss under hela den garantitid som återstår. Vi är förstås måna om att alla hyresgäster ska få den standard som deras hyresvärd har beställt.

Familjebostäder kommer ju att kompensera hyresgästerna för bristerna, kommer ni att kompensera bostadsbolaget för felen i huset?

– Det kan vi inte kommentera eftersom det är en del i vår affärsöverenskommelse med Familjebostäder.

Sedan har minst en person fått en rätt rejäl elstöt av handdukstorken också, kan du kommentera det?

– Jag har kännedom om ett sådant fall, som berodde på ett produktfel, vilket givetvis är allvarligt. Felet åtgärdades av el-entreprenören genom att handukstorken byttes ut.

Läs också Fick elstöt av handdukstork – värd ger hyresgäster 2,4 miljoner i kompensation för brister Skandalboende rivs för att ge plats åt nya studentbostäder

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.