Annons

Subnova kritiseras för underhållsbrister

Norrköping Striden mellan Hyresgästföreningen och Subnova skärps ytterligare. Nu kritiseras bolaget för att inte sköta underhållet av sina radhus.
Foto: Jenny Knutsson
Subnovas radhuslägenheter i Hageby i Norrköping,

Sedan flera år strider Hyresgästföreningen och Subnova om hyrorna för bolagets radhus i Hageby i Norrköping. Hyrorna för 2009, 2010 och 2013 är fortfarande inte klara och ärendet har vandrat flera gånger i rätten. Nu ligger fallet hos Svea hovrätt för prövning och vinner Subnova riskerar hyresgästerna att få betala cirka 24 000 kronor vardera i retroaktiv hyra.

I väntan på hovrättens besked har nu tonen skärpts ytterligare. I slutet av förra veckan gick Hyresgästföreningen ut och kritiserade Subnova för att inte sköta det löpande underhållet av de 35 radhuslägenheterna. Sex åtgärdsförelägganden har lämnats in till hyresnämnden där flera underhållsbrister redovisas.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Vissa av lägenheterna har inte fått underhåll på 20-30 år, det är både golv och tapeter som är slitna. Det är ju något som hyresgästerna har betalat för via hyran, de har rätt att få sina bostäder underhållna, säger Zeljko Kranjec, juridikchef på Hyresgästföreningen.

Enligt föreningen har Subnova inte följt den underhållsplan som de gemensamt kom överens om 2009.

– Vi accepterar inga höjningar när man inte har fått underhåll. Sedan 2008 så har hyran höjts från 6 500 till 8 500 kronor i månaden. Det håller inte att hävda att de inte fått några pengar till underhåll, säger Zeljko Kranjec.

Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

Samtidigt kritiseras bolaget för att bara rusta de radhus de säljer och inte ägna hyreslägenheterna en tanke.

Annons

– När de köpte området fick de betala ungefär 900 000 per radhus. Fram till nu har de sålt 21 stycken och marknadsvärdet ligger på 1,6 miljoner, så de tjänar bra med pengar på detta. Det känns nästan som deras taktik är att få bort hyresgästerna för att kunna sälja mer, säger Zeljko Kranjec.

Men Subnova uppger att de visst har utfört renoveringar i sina radhus, men säger samtidigt att man tar allvarligt på kritiken.

Läs ocksåBäst i hela landet – medlemmarna ökar i rekordfartBildmontage. Joel Ahonen, gruppchef för medlemsutveckling i region sydost, gläds åt ökande medlemsantal. Regionfullmäktige i Nässjö.

– Så fort jag fick de här ärendena så har jag ringt runt och pratat med alla sex hyresgäster och bokat in hembesök den här veckan. Vi tar det här på allvar och nu gäller det att se vad det är för brister. Men en hyresgäst avstod både besök och åtgärder då man var nöjd med den renovering vi har gjort, säger Greger Landstedt, vd för Subnova.

Hyresgästföreningen anser ju att ni inte följt den underhållsplanen som ni kommit överens om?

– Vi har definitivt inte suttit med armarna i kors, tyvärr får man ju intrycket att vi inte har gjort någonting vilket inte stämmer.

Anser ni att ni skött underhållet då?

Annons

– Vi har gjort en hel del i radhusen, men de här åtgärdsföreläggandena är inget som vi har fått in via felanmälningar. Det finns alltidett behov att fräscha till, men vi går inte in och åtgärdar saker i ett radhus och ingen vill eller inte hör av sig, säger Greger Landstedt på Subnova.

Föreningen säger att ni bara gör ordning de radhus som ni lägger ut till försäljning?

– Om föreningen kontaktat oss hade vi kunnat redovisa alla åtgärder via har genomfört de senaste åren på de radhus vi hyr ut. Någon sådan kontakt har de tyvärr inte tagit vilket är olyckligt.

Läs också Inger Borg vald till ordförande – föreningsdialoger skapade det förtroende som krävdes Regionens medlemstapp ska fixas vid dörren Stadsdelen stryks från listan - samtidigt har brotten ökat

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.