Tajt deadline för att ångra köp av tv-paket
Förra veckan gick de kommunala bostadsbolagen i Göteborg ut med information till sina hyresgäster om möjligheten att ångra köp av tv-paket i det nya fibernätet. Bakgrunden är att nedsläckningen av det gamla kabeltv-nätet efter en uppgörelse med Hyresgästföreningen skjuts upp i ungefär ett halvår (se faktaruta).
Uppgörelsen mellan bostadsbolagen och Hyresgästföreningen innebar att hyresgästerna kostnadsfritt ska kunna ha kvar de kanaler som tidigare ingått i hyran. Rent praktiskt innebär det att allmännyttan subventionerar kostnaden för en IPTV-box och månadsavgiften för ett par olika baspaket med 10-12 tv-kanaler.
För de hyresgäster som redan tecknat ett nytt tv-paket, i tron att kabeltv-nätet skulle släckas ned redan i vår, finns nu också möjligheten att ångra sina köp. Man kan också få ersättning för upp till sex månaders abonnemangskostnader från sitt bostadsbolag. Men i så fall måste man bestämma sig snabbt – senast 9 maj ska ansökan vara inne.
Göran Leander, projektledare för Framtidens Bredband, förklarar dock att tidsgränsen inte är något som är hugget i sten.
– Vi brukar ju vara ganska överseende med om folk kommer in lite sent. Om man har skäl, till exempel om man varit bortrest eller sjuk, så får man lösa det, säger han.
Är det många hyresgäster som har hört av sig sedan uppgörelsen med Hyresgästföreningen?
– Ja, många undrar vad händer nu, när vi släcker ned nätet senare än planerat? Det är ju därför vi har de här två alternativen när det gäller kompensationen för tidsförskjutningen.
– Dels kan man ångra sitt köp helt och hållet, och då subventionerar vi den kostnaden. Det andra alternativet är att man kan få sex månadsavgifter betalda av oss. Det alternativet är tänkt för de hyresgäster som är nöjda med sitt nya tv-paket, men känner att ”hade jag vetat att kabeltv-nätet skulle släckas ned först efter sommaren hade jag väntat”.
LÄS MER:
”Många frågor kring tv-utbud”.
Om hyresgästen vill ångra sitt köp helt ska man få ersättning för samtiga utgifter som man haft för beställda tv-tjänster, samt för kostnaden att avsluta abbonemanget i förtid. Förutsättningen är att hyresgästen istället beställer ett av de tv-paket med 10-12 kanaler som subventioneras av allmännyttan.
Vill man ha kvar sitt nya tv-paket men är missnöjd med att man beställde det ”för tidigt”, så kan man lämna in sin IPTV-box hos sin hyresvärd (och därmed bara ha tillgång till de ”gamla kanalerna”) och hämta ut den igen när kabeltv-nätet släcks ned. I så fall kan man få ersättning för sex månaders abbonemang.
För mer info kontakta Framtidens Bredband. Det finns också tre informationskontor på olika ställen i Göteborg dit man kan vända sig med frågor. De hittar du på Brunnsbotorget 5, Frölunda Torg (Näverlursgatan 26) och på Olskrokstorget 16.
Etapp 1 (Gårdsten, Angered, Hjällbo): Start 18 augusti.
Etapp 2 (Amhult, Biskopsgården, Kyrkbyn, Tynnered, Järnbrott, Önnered): Start 8 september.
Etapp 3 (Bergsjön, Kortedala, Gamlestan, Bagaregården, Kålltorp, Olskroken, Lunden): Start 6 oktober.
Etapp 4 (Tuve, Backa, Kvillebäcken, Rambergsstaden, Lindholmen, Sandarna, Kungsladugård, Högsbo): Start 3 november.
Etapp 5 (Majorna, Haga, Guldheden, Krokslätt, Nordstan, Heden): Start 3 december.