Upprustning kan strida mot avtal om valfritt underhåll

Sundbyberg På Götgatan, liksom i hela bostadsbolaget Förvaltaren, är det hyresgästerna som har underhållsansvaret. Nu avgör hyresnämnden om det ändå är skäligt mot hyresgästerna att renovera.

Första etappen av Fastighets AB Förvaltarens renovering av Götgatan 14-18 har nått hyresnämnden. Bara en av hyresgästerna har godkänt renoveringens totalt 79 punkter, ordet ”ny” eller ”nytt” förekommer 54 gånger, från nya entrépartier till nytt eluttag vid handfat. 

Det här är en av många ombyggnader där hyresgästerna säger nej och hyresvärden vänder sig till hyresnämnden för att få tillstånd att renovera.

Läs ocksåStandard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämndHyresnämnden stoppade Stena Fastigheter från att sätta in elektrisk handdukstork hemma hos Siv Christianson och hennes grannar för två år sedan. Nu ger samma hyresnämnd klartecken till obligatoriska handdukstorkar vid renoveringen i Magdalena Forshamns hus, trots de boendes protester.

Men i den här fastigheten är det inte riktigt som vanligt. Förvaltaren och Hyresgästföreningen har gjort avsteg från hyreslagen och avtalat om att hyresgästerna själva ska stå för underhållet, så kallat valfritt lägenhetsunderhåll VLU. Syftet med avtalet är att ge hyresgästerna inflytande över totalkostnaden och miljön. ”Varje hyresgäst ansvarar själv för underhållet i lägenheten” står det bland annat. Det första VLU-avtalet tecknades 1994.

I ansökan till hyresnämnden vill bolaget ändå ha tillstånd att måla, tapetsera och slipa golv.

– Fastigheten är 50 år gammal och i behov av underhåll. Vi vill göra en renovering som håller i 50 år till. När man går in och rotar runt vill man ha en vettig standard, det blir en mängd åtgärder, sa Förvaltarens jurist Björn Forsman.

Läs också81-åring beskylldes för madrassboende – får bo kvar efter hovrättsbeslutPåstått madrassboende i Sundbyberg

Flera hyresgäster företräddes av Hyresgästföreningens jurist Jonas Fink Öhlmer. Han fokuserade på att VLU-avtalet och hävdade att hyresvärden avsagt sig enhetlig standard och samordning av insatser är man överlåtit ansvaret på hyresgästerna.

– Det intressanta här är underhållsansvaret. De grundläggande åtgärderna, som att byta stammar, kan hyresvärden göra utan att ansöka om tillstånd. Det gäller också om hyresvärden behöver återställa ytskikt efter tilläggsisolering och fönsterbyte. Det finns en problematik här som inte finns i andra ärenden, sa han och påpekade att flera hyresgäster själva renoverat enligt VLU-avtalet och inte kommer att få någon kompensation för det.

Beslut från hyresnämnden väntas om en vecka. Då kommer också besked om den besiktning som hyresgästerna vill ha ska genomföras, eller om ombyggnationen kan godkännas ändå. Hyresnämndens beslut kan överklagas till hovrätten.

Läs ocksåHälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyraHyresvärden Stena Fastigheter vill riva ut badrummet hemma hos Magdalena Forshamns familj, trots att det renoverades för bara sju år sedan. "De bryr sig inte om att de kör över sina hyresgäster. De håller på att förstöra huset. Det finns massa bra kvaliteter här som kommer att försvinna”, säger Magdalena som själv är arkitekt.

Läs också:

Chanslös när värden rustar

Värden vann 99 av 100 upprustningar

Läs också Hyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga" Dörrknackning om renovering skapar oro i deras område

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.