Upprustning kan strida mot avtal om valfritt underhåll

Sundbyberg På Götgatan, liksom i hela bostadsbolaget Förvaltaren, är det hyresgästerna som har underhållsansvaret. Nu avgör hyresnämnden om det ändå är skäligt mot hyresgästerna att renovera.

Första etappen av Fastighets AB Förvaltarens renovering av Götgatan 14-18 har nått hyresnämnden. Bara en av hyresgästerna har godkänt renoveringens totalt 79 punkter, ordet ”ny” eller ”nytt” förekommer 54 gånger, från nya entrépartier till nytt eluttag vid handfat. 

Det här är en av många ombyggnader där hyresgästerna säger nej och hyresvärden vänder sig till hyresnämnden för att få tillstånd att renovera.

Läs ocksåEgna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”

Men i den här fastigheten är det inte riktigt som vanligt. Förvaltaren och Hyresgästföreningen har gjort avsteg från hyreslagen och avtalat om att hyresgästerna själva ska stå för underhållet, så kallat valfritt lägenhetsunderhåll VLU. Syftet med avtalet är att ge hyresgästerna inflytande över totalkostnaden och miljön. ”Varje hyresgäst ansvarar själv för underhållet i lägenheten” står det bland annat. Det första VLU-avtalet tecknades 1994.

I ansökan till hyresnämnden vill bolaget ändå ha tillstånd att måla, tapetsera och slipa golv.

– Fastigheten är 50 år gammal och i behov av underhåll. Vi vill göra en renovering som håller i 50 år till. När man går in och rotar runt vill man ha en vettig standard, det blir en mängd åtgärder, sa Förvaltarens jurist Björn Forsman.

Läs ocksåBarbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget"En tvådelad bild. Till vänster en äldre kvinna med gråvitt hår och glasögon som står i en trappa i ett lägenhetshus. Hon tittar in i kameran med allvarlig min, bär jeans och rosa tröja. Till höger En lapp uppsatt med svart tejp på en hissdörr. Där informeras om renoveringen som ska pågå mellan den 9 juni och 4 juli.

Flera hyresgäster företräddes av Hyresgästföreningens jurist Jonas Fink Öhlmer. Han fokuserade på att VLU-avtalet och hävdade att hyresvärden avsagt sig enhetlig standard och samordning av insatser är man överlåtit ansvaret på hyresgästerna.

– Det intressanta här är underhållsansvaret. De grundläggande åtgärderna, som att byta stammar, kan hyresvärden göra utan att ansöka om tillstånd. Det gäller också om hyresvärden behöver återställa ytskikt efter tilläggsisolering och fönsterbyte. Det finns en problematik här som inte finns i andra ärenden, sa han och påpekade att flera hyresgäster själva renoverat enligt VLU-avtalet och inte kommer att få någon kompensation för det.

Beslut från hyresnämnden väntas om en vecka. Då kommer också besked om den besiktning som hyresgästerna vill ha ska genomföras, eller om ombyggnationen kan godkännas ändå. Hyresnämndens beslut kan överklagas till hovrätten.

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Läs också:

Chanslös när värden rustar

Värden vann 99 av 100 upprustningar

Läs också Hyresgästs renovering kallas vanvård – kan tvingas flytta: ”Vaknar varje dag i stress” Efter 15 års ovisshet – nu vill Uppsalahem riva Annikas hus: "Är det skrämskott igen?”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.