Värd måste fixa bubblor i badet
I vintras vände sig ett par i Uddevalla till hyresnämnden med en mängd krav på sin värd. Det handlade om allt från ett skadat parkettgolvet till ett bubbelbadkar med trasig motor och blandare.
Hyresvärden, Nicolaus Holding AB, har gått med på att fixa flera av felen. Det gäller till exempel badkarsblandaren, ett badrumsskåp och en silikonlist i köket.
Däremot inte motorn till bubbelbadkaret. Enligt värden är det en tidigare hyresgäst som in-stallerat det för egna pengar. Bubbelbadkaret är alltså inte standard för lägenheten, därför ville Nicolaus Holding ersätta det med en standardvariant istället för att laga motorn.
Men att en annan hyresgäst installerar något innebär inte att värden automatiskt är fri från underhållsansvaret. Bubbelbadkaret fanns när de nuvarande hyresgästerna flyttade in 1999. Enligt hyresnämnden ingår det i uthyrningen och ska åtgärdas.
Hyresgästerna ville att hyresnämnden även fattade beslut om sådana brister som värden lovat att rätta till, men ännu inte gjort något åt. Och hyresnämnden ger paret rätt på samtliga punkter.
Det innebär att Nicolaus Holding AB måste åtgärda följande:
• Fuktskada och dåligt skick på parkettgolvet i vardagsrummet.
• Bubbelbadkar med trasig motor samt läckande blandare som är svår att både stänga och öppna.
• Badrumsskåp i dåligt skick.
• Trasig silikonlist vid diskbänk i kök.
Senast den 15 juni ska jobbet vara gjort.