Värsta värden i Örnsköldsvik: Vi ska bli bättre

Örnsköldsvik Fastevo i Örnsköldsvik är utsedd till en av landets värsta hyresvärdar 2019. Efter medial uppmärksamhet lovar fastighetsägaren bot och bättring.
Foto: Åsa Eriksson och Privat
Kritiserad värd. Hyresgäster som kontaktat Hyresgästföreningen tycker det är svårt att nå fastighetsägaren Odd Johansson.

Läs även: Peter blev sjuk i lägenheten

Odd Johansson äger fastighetsbolaget Fastevo som hyr ut ett 50-tal lägenheter i centrala Örnsköldsvik, Gullänget och Själevad.
På ett och ett halvt år har Hyresgästföreningen drivit 14 ärenden mot Fastevo. I januari hamnade bolaget på Hyresgästföreningens svarta lista över ­landets värsta värdar.
Hyresgästernas kritik handlar främst om dåligt underhåll och undermålig kommunikation med sina hyresgäster.

Läs ocksåHjälp – min hyresvärd går inte att få tag på! Så kan du göraEn man som står bredvid en trädstam.

PROBLEM MED VÄRDEN? Klicka här och gå med i FB-gruppen Värsta värden.

Vad säger du om kritiken?
– Jag har två förvaltare som ska ta upp alla felanmälningar. Men hyresgästerna ringer mig ändå för att det inte varit ­tydligt vart de ska vända sig, säger fastig­hetsägaren Odd Johansson.

Har du löst det problemet?
– Ja, nu är hemsidan ändrad så de enklare ska hitta förvaltarnas nummer. Mitt nummer är borttaget på hyresavierna och rätt information sitter i trappuppgångarna.

Läs ocksåElen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarnaEn kvinna i glasögon som tittar till vänster.

Du är ytterst ansvarig, men har varit svår att nå. Varför?
– Jag kan inte ta samtal när jag är upptagen på jobbet. Det vore ju bara dålig service. Därför har jag lejt bort allt sånt.

Vad säger förvaltarna då?
– Att de återkopplat till hyresgästerna, men att de ändå vänt sig till Hyresgästföreningen.

Hur ska du slippa hamna på ”värsta värden”-listan igen?
– Kommunikationen mellan mig och förvaltarna kan för­bättras. Vi ska fortsätta med våra totalrenoveringar som vi på­börjat. Och vi tittar på hur mycket det kostar att att ­koppla in fiber.

Läs ocksåHyresgäst med rullstol har inte kunnat använda sitt kök på ett halvår – värden vägrar återställa detDen funktionshindrade hyresgästen, som sitteri rullstol, kan inte använda sitt kök, efter att hyresvärden satt in en provisorisk lösning efter en vattenskada och vägrar att återställa köket.

Så nu blir det inte fler ­ärenden hos Hyresgäst­föreningen?
– Nej, jag hoppas inte det.

Läs också 18 katter i kartonger i en trappuppgång – så hamnade de här Nya bostads-vd:n får 115 000 kronor i månadslön – 45 000 mer än företrädaren

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.