”Det saknas rättsliga möjligheter”

Mölndal Om en hyresgäst har tillåtit en renovering och den är tekniskt korrekt genomförd har man ingen laglig rätt att kräva ändringar. Men man kan ändå alltid försöka prata med värden.
Foto: Gustaf Görfelt
Suzan Rasul är jurist på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Det säger Suzan Rasul, jurist på Hyresgästföreningen i Västra Sverige. Hon påpekar att en hyresgäst måste ge sitt godkännande innan standardhöjande ombyggnader får ske. I Ninnie Martins fall räknas stambytet som normalt underhåll, medan däremot det nya, modernare badrummet innebär höjd standard. Att det i praktiken inte går att komma undan upprustningen förändrar inte detta.

Om hyresgästen inte går med på ombyggnaden får värden vända sig till hyresnämnden för att få det prövat.  Därför hade det varit skillnad om Ninnie Martin opponerat sig mot utformningen av Diligentias badrumsrenovering innan den genomförts.

Läs ocksåDe står ensamma mot värden – snart krymper deras badrumAnders Gullmarsvik, Johanna Ek-Pettersson, Ludvig Andersson Lindgren, Fanny Mellgren Sjödahl och Carin Jacobsson för sin egen talan i hyresnämnden i Göteborg. "Även om det inte bär frukt är det viktigt att visa att vi inte köper det här", säger Fanny som ingått i samrådsgruppen. De är starkt kritiska till bristen på inflytande inför renoveringen.

– Då hade man kunnat ta ärendet till hyresnämnden. Nu saknas det rättsliga möjligheter. Men med tanke på hennes situation är det högst rimligt att ta en diskussion med hyresvärden. Det kan finnas enkla lösningar på problemet, säger Suzan Rasul.

När det handlar om tillgänglighetsfrågor kan det finnas möjlighet till kommunala bidrag för att anpassa lägenheten. Därför är det inte säkert att Ninne Martin själva måste betala även om Diligentia säger fortsatt nej. Men Suzan Rasul tycker ändå att Ninnies problem sätter fingret på en viktig gråzon i renoveringsfrågor. Ninnie har fått en hyreshöjning på 1100 kronor samtidigt som badrummet på ett märkbart sätt blivit sämre för henne.

– Vad händer när en påtvingad standardhöjning i själva verket blir en standardförsämring? Juridiskt sett kan hon inte angripa fastighetsägaren i det här fallet, men ska det vara så? Att alla ska få exakt samma renoveringsstandard är inte alltid rättvist, säger Suzan Rasul.

Läs ocksåVärden skyllde på byggplaner för att tömma huset – Julia, Ewa och Conny betalar prisetJulia Fröckberg, Ewa Wilhelmsson och Conny Törnqvist hade alla förstahandskontrakt i Boö-bolagens hus på Eldaregatan i Göteborg. Nu har samtliga flyttat ut. "Vi orkade inte mer", säger Ewa Wilhelmsson om de sista årens strid för att få bo kvar.
Läs också Standard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämnd Hälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyra Gick i sömnen – slipper betala vattenskador för 300 000

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.