Annons

Evys värd får toppbetyg

Skövde Kommunala Skövdebostäder vill vara Sveriges bästa hyresvärd. Målet är inom räckhåll visar senaste kundundersökningen. Drygt 9 av 10 hyresgäster ger tummen upp.
Foto: Minna Ulin
Evy Hallerbo och hennes make hör till hyresgästerna som fyllt i Skövdebostäders senaste kundundersökning. Hon är inte förvånad över att värden får ett toppresultat.

Skövdebostäder senaste hyresgästundersökning, som genomfördes i augusti/september 2013, visar att andelen nöjda hyresgäster är hela 91 procent. Allra högst betyg ger hyresgästerna på Södra Ryd.

Hem & Hyra gick ett varv i bostadsområdet och hade inga större problem att hitta hyresgäster som bekräftar bilden.
– Det är jättebra, jag är särskilt nöjd med vaktmästarna. Servicenivån är hög här, säger Evy Hallerbo som bor på Timmervägen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Hon har bott på Södra Ryd i 43 år och aldrig haft något att klaga på. Att hennes område toppar undersökningen förvånar inte. Efter viss tankeverksamhet kommer hon på en punkt med förbättringspotential.
– Det finns för få besöksparkeringar. Det är det enda jag beklagar mig över, säger Evy Hallerbo.

Annons

De flesta gillar sina gemensamma tvättstugor, men i vissa områden är hyresgästerna missnöjda med städningen. Mona Flodin nickar instämmande. Hon står i tvättstugan på Spånvägen och torkar bort luddet ur torktumlaren.
– Det är dåligt ibland, det händer att jag får börja tvättpasset med att städa, säger hon.

Mona Flodin tycker också att snöskottningen kunde vara bättre, särskilt gångarna upp till parkeringen. Annars har hon bara positivt att säga om Skövdebostäder. Hennes synpunkter är en del av det goda resultatet i hyresgästundersökningen.
– Vi brukar skicka in svar på enkäterna. Det är viktigt, Skövdebostäder vill ju förbättra sig, säger hon.

Läs ocksåOmbildningskritikern Anders köpte sin hyresrätt: "Helst hade jag fortsatt att hyra"Anders Forsberg som är aktiv i Hyresgästföreningen har alltid tagit strid mot ombildningar. Nu har han själv köpt loss sin hyresrätt från allmännyttan i Skövde. "Inget vi efterfrågat", säger han.

Skövdebostäder kommer nu att använda svaren för att nå ännu högre höjder.
– Tack vare enkäten kan vi fånga upp det som kräver fortsatta förbättringar, svaren blir våra bästa verktyg i strävan att vara Sveriges bästa hyresvärd, säger Skövdebostäders vd Dan Sandén i ett pressmeddelande.

Annons

För att komma till rätta med problemen kring städningen av tvättstugor tänker Skövdebostäder förstärka informationen, öka tillsynen och se över städutrustningen.

Fakta: Nöjda kunder hos Skövdebostäder

Undersökningen bestod av enkätfrågor där hyresgästerna fick kryssa i hur nöjda de var med olika boenderelaterade frågor.
Skalan var från ett till fem. Som nöjd räknas den som kryssar i fyra eller fem. Det gjorde 91 procent av hyresgästerna som svarade.
Högst betyg får personalen, tryggheten och utemiljön.
Minst nöjda är hyresgästerna med sop- och källsortering, inomhusklimatet och städning i tvättstugorna.
Svarsfrekvensen var 52 procent, en ökning jämfört med tidigare år. 
Scandinfo Marketing Research har sammanställt resultaten. Företaget mäter ett 80-tal svenska bostadsföretag på liknande sätt. 
Studenthyresgästerna ingick inte. I vår ska de få fylla i en separat undersökning.

Läs också Kommunen vill stoppa fönsterbyte i Skövde - beslutet överklagas Frågan till hyresgästerna i Skövde: Vill ni köpa loss era lägenheter? Sälja eller inte sälja hyresrätter? - det är frågan för Skövdebostäder Städbelöning till studenter gav lyckat resultat i Skövde

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.