Annons

Göteborgsbolag förklarade sig för Hyresgästföreningen

Göteborg Förra veckan polisanmäldes de av Hyresgästföreningen. På tisdagen samlade samtliga kommunala bostadsbolag till möte för att förklara sig.

Det var i onsdags som avslöjandet om de kommunala värdarnas registrering av känsliga personuppgifter slog ner som en bomb i Göteborg. Sparad information om etnicitet, hälsotillstånd och omdömen som ”mytoman” väckte inte bara starka känslor, utan även misstankar om eventuellt brott mot personuppgiftslagen.

Hyresgästföreningen valde i slutet av veckan att polisanmäla bostadsbolagens hantering. Man gjorde också en anmälan till Datainspektionen, samt krävde omedelbara åtgärder i skarpt formulerade brev till de fyra bolagen och moderkoncernen Förvaltnings AB Framtiden.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

I dag bjöd hyresvärdarna in Hyresgästföreningen till ett möte för att ge sin förklaring till det som hänt.

– Vi upplevde att man inte riktigt visste grunderna och syftet med hur vi hanterat uppgifterna, och det var viktigt för oss att beskriva det, säger Familjebostäders vd Per-Henrik Hartmann som själv fanns på plats.

Även hans vd-kolleger Anders Söderman från Bostads AB Poseidon och Bertil Rignäs från Bostadsbolaget deltog i mötet, liksom Michael Pirosanto, tillförordnad vd för Gårdstensbostäder. Också Framtidenkoncernen fanns representerad.

Läs ocksåJätteuppgörelsen klar – nya hyror för 76 000 hushåll i GöteborgAndreas Hedberg är hyresgäst hos storvärden Poseidon. Nu får han betala 400 kronor mer varje månad. Nästa år tillkommer ytterligare 340 kronor. "Om det ska kosta 10 000 spänn i månaden att bo i Göteborg får ju folk flytta", säger han.

Efter 1,5 timmes samtal var Anna Lönn Lundbäck, Hyresgästföreningens regionchef i västra Sverige, försiktigt positiv.

Annons

– Det kändes viktigt att få vända och vrida på det som hänt, och det har vi gjort. När de här personerna beskriver syftet med uppgifterna så har det varit gott. Man har gjort det för att hjälpa hyresgäster, många gånger för att ge anstånd med hyresbetalningar. Men man är överens om att det har begåtts felaktigheter som behöver korrigeras.

Bland annat pekar bostadsbolagen på behoven av att förbättra sina rutiner, bland annat när det gäller formaliserat samtycke. Även möjligheten för hyresgäster att i efterhand kunna ta del av raderade uppgifter diskuterades, dock utan några löften.

Läs ocksåPolitiker duckar beslut om omstridd renovering: ”Ett enormt svek”Oroliga hyresgäster på Siriusgatan i Bergsjön trotsade förra veckans iskalla vindar för att protestera mot renoveringsplanerna som återigen höjer deras hyror rejält.

Anna Lönn Lundbäck hoppas att bostadsbolagen tar ansvar för de reaktioner som registreringen har väckt.

– Både vi som medlemsorganisation och de, som ansvarar för en mängd olika människor som kunder, behöver möta den oro som finns. Det viktigaste av allt är dialogen med hyresgästerna. Det är där det kommer att visas om man menar allvar eller inte, säger hon.

Åtminstone Familjebostäder har redan skärpt rutinerna för samtycke, enligt Per-Henrik Hartmann. Bolaget utreder också tekniska och juridiska aspekter av att göra raderade uppgifter tillgängliga för den som själv vill kontrollera vad som registrerats.

Annons

Samtidigt är uppståndelsen snarast att likna vid en storm i ett vattenglas, anser Familjebostäders vd.

– Det har fått oproportionerligt stora proportioner. Vi känner oss väldigt trygga med att vi hanterat uppgifterna varsamt och med våra hyresgästers bästa för ögonen, säger han.

Hyresgästföreningens anmälningar till polismyndigheten och Datainspektionen kvarstår.

Fakta: Omfattande registrering

Göteborgs stads bostads AB (Bostadsbolaget) – har registrerat hyresgäster sedan 2000. Totalt 656 känsliga uppgifter.

Gårdstensbostäder – har registrerat hyresgäster sedan 2001. Totalt 172 känsliga uppgifter.

Bostads AB Poseidon – har registrerat hyresgäster sedan 2005. Totalt 391 känsliga uppgifter.

Familjebostäder i Göteborg – har registerat hyresgäster sedan 2006. Totalt 265 känsliga uppgifter.

Källa: Västnytt

Läs också Unika beslutet stoppade helkaklade badrum – värden behåller möjlighet att överklaga Haveri för hyresförhandlingar i Göteborg – 110 000 hushåll berörs Unikt beslut stoppar helkaklat badrum och klinkergolv hos Mohamed: "En stor seger"
Länkar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.