Annons

Annika blev fångad bakom porten – efter två månader backar hyresvärden

Malmö Efter en trafikolycka blev Annika Eriksson Steggo beroende av en automatisk dörröppnare för att kunna ta sig ut ur huset. Ägaren Heimstaden vägrade stå för en reparation när den gick sönder. Nu backar bolaget. ”Vi beklagar innerligt att situationen uppstått”, säger kommunikationschefen Robin Wilhelmson.
Annika Eriksson Steggo sitter i rullstol
Foto: Anders Paulsson
Annika Eriksson Steggo

På trottoaren utanför en portarna till det stora hyreshuset sitter en man i permobil. Han ser sig omkring och vinkar efter uppmärksamhet.

–  Hallå! Kan du öppna dörren och hjälpa mig att komma in?

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Mannen är inte ensam om att ha stött på problem här under de senaste veckorna. Några våningar upp bor 63-åriga Annika Eriksson Steggo. När hon flyttade in för tio år sedan fanns en automatisk dörröppnare vid porten och den styrdes med tagg eller fjärrkontroll. Men för några veckor sedan hände något.

Fastigheten Dimman 12 på Möllevången i Malmö
Huset ligger på Möllevången strax intill Folkets park.

– Jag kom hem från sjukhuset klockan två på natten och blev avsläppt från en sjuktransport. Då upptäckte jag att dörröppnaren inte längre fungerade. Jag fick vifta efter chauffören som kom tillbaka och hjälpte mig in. Sedan dess har jag varit beroende av hjälp för att mig in och ut, säger Annika Eriksson Steggo som sitter i rullstol.

Råkade ut för allvarlig trafikolycka

Tidigare i livet råkade hon ut för en allvarlig trafikolycka som fick stora konsekvenser. När hon var ute och cyklade körde hon på en bogserlina som var spänd mellan två bilar. Hon knäpper med fingrarna i luften för att visa hur snabbt allt hände.

– Plötsligt låg jag där på marken och tittade upp på himlen.

Hennes rygg blev svårt skadad i fallet och med tiden blev besvären värre. Ett förenklat sätt att beskriva vad som hänt är att musklerna i hennes kropp inte längre kan samarbeta fullt ut med hjärnan. Att gå har blivit en omöjlighet och hon är idag helt beroende av en rullstol för att ta sig fram. Hennes egen lägenhet är bostadsanpassad och dörren öppnas med hjälp av fjärrkontrollen. Men efter porthaveriet tvingas hon sitta och vänta i längst ner trapphuset på att någon ska komma förbi och hjälpa till. Dyker ingen upp kommer hon inte ut ur huset.

– Jag klarar inte det här själv, att manövrera rullstolen och samtidigt öppna en dörr. Det går inte, säger hon.

Läs ocksåLungsjuka Anneli, 63, instängd hemma i tre år – värden stoppade hjälpenLungsjuka Anneli är fast i sin lägenhet hos Primula
Annika Eriksson Steggo
Annika Eriksson Steggo

Det är inte första gången som automatiken mot gatan havererar men tidigare ägare har skickat ut reparatörer som löst problemet. Men inte den här gången.

Annons

Värden ville inte stå för reparation

Heimstaden har hävdat att de inte har någon skyldighet att laga öppnaren och har lämnat besked att de avser att övergå till vanlig dörröppning, det vill säga handkraft. Med hjälp av Hyresgästföreningen har Annika Eriksson Steggo dragit frågan till domstol. Hon har ansökt om ett åtgärdsföreläggande som ska tvinga värden att laga den trasiga öppnaren. I skrivelsen står det att felet är att betrakta som ”hinder och men i nyttjanderätten”.

När vi besöker Annika Eriksson Steggo har det gått två månader sedan dörren gick sönder.

Läs ocksåHyresnämnden: Fuktskadad bostad inte hyresgästs ansvar

– De har struntat fullständigt i vad jag har berättat för dem, säger hon.

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden.
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden.

Efter att Hem & hyra ställt frågor till Heimstaden om dörren och konsekvenserna för Annika Eriksson Steggo samt efterfrågat uppgifter om kostnader för en eventuell reparation återkommer kommunikationschefen Robin Wilhelmsson. Nu kommer nya besked.

”Vi beklagar innerligt att situationen uppstått och kommer, även om det inte är helt utrett vem som bär ansvaret, att ta in en tekniker som tittar på den automatiska dörren. Vi hanterar det så skyndsamt vi kan och meddelar hyresgästen när arbetet är slutfört”, skriver han i ett mejl.

Annika tror att ekonomin påverkar underhållet

Robin Wilhelmsson menar att det har varit svårt att reda ut vem som faktiskt varit ansvarig för att laga dörröppnaren, Malmö stad eller Heimstaden.

Annika Eriksson Steggo hyresgäst med rullstol
Annika Eriksson Steggo

När Annika Eriksson Steggo tar mot beskedet om att reparatörer kan var på väg väljer hon att inte ta ut någon seger i förskott. Hon är redo att fortsätta strida om det skulle behövas.

– Luttrad som jag är så tänker jag tro på det här när jag ser det. Vi får se hur det här går, säger hon.

Annons

Hon har en egen teori om varför värden först inte ville utföra någon reparation. Hon tror det handlar om bolagets fastighetsaffärer och ökade kostnader för lån.

– Det handlar nog om de 200 miljarder som de har i skulder och om räntekostnaderna. Det är nog där skon klämmer, säger hon.

Heimstadens Robin Wilhelmson håller inte med om att ekonomin har spelat in.

”Det är tråkigt om hon upplever det så och jag delar inte den bilden, sen kan det säkert finnas en prioriteringsordning på allt som behövs göras för det är många lägenheter vi förvaltar, ca 8000”, skriver han.

Heimstaden är störst i landet

Hyreshuset där Annika Eriksson Steggo bor är det största på Möllevången i centrala Malmö. Det har över 200 lägenheter och ägdes tidigare av Akelius. När bolaget avvecklade sin verksamhet som hyresvärd i Sverige för två år sedan köpte Heimstaden fastigheten.

Bolaget är idag den största hyresvärden i den gamla arbetarstadsdelen, vilket Hem & Hyra har rapporterat om tidigare i ett reportage.

Heimstaden är även den största privata hyresvärden i landet.

Fakta: Så många i Sverige har funktionshinder

Det finns olika sätt att mäta funktionshinder men enligt Myndigheten för delaktighet har undersökningar visat att mellan var tionde och var tredje person i Sverige har någon typ av funktionsnedsättning.

Fakta: Åtgärdsföreläggande – så kan hyresgäster kräva reparationer

En hyresgäst kan ansöka på egen hand. Ett åtgärdsföreläggande, som måste beslutas av hyresnämnden, innebär att en hyresvärd måste åtgärda en specifik brist i en lägenhet eller någon typ av utrymme i huset inom en viss tid.

Sal i hyresnämnden i Malmö.

En tidigare kartläggning i Hem & hyra har visat att det är ovanligt att hyresnämnden fattar tvingande beslut om åtgärdsföreläggande mot skånska fastighetsägare. Problemen kan dock ha åtgärdats ändå och en förklaring till statistiken kan vara att värdar har ändrat sig under processens gång och gått med på en överenskommelse som inte är offentlig.

Det är oftast hyresgäster som på egen hand driver den här typen av ärenden mot fastighetsägare, det visar historiken. Vanliga orsaker är eftersatt underhåll, störande ljud från grannar och problem med vatten eller avlopp. Hyresnämnden kan utfärda viten, böter, kopplat till åtgärdsföreläggande men den möjligheten används bara någon enstaka gång per år.

Läs också Handikappanpassade lägenhet - sägs upp "De som är allra mest sårbara glöms bort" Värden säger nej till MS-sjuka Birgittas bostadsbyte

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.