”Årets renovering” i Kungsbacka

Kungsbacka Det allmännyttiga bostadsbolaget Eksta har vunnit pris för ”årets bästa renoveringsprojekt” av kvarteret Apelsinen i centrala Kungsbacka.

Det är de kommunala bostadsbolagens intresseorganisation, Sabo, som varje år delar ut ett pris för bästa renoveringsprojekt. Den här gången går alltså priset till Eksta, bland annat för sitt ”hyresgästfokus, energimedvetenhet och totalekonomi… tillsammans med lyhörd boendedialog”, när man byggt om kvarteret Apelsinen i Kungsbacka.

Ekstas vd, Christer Kilersjö, kallar priset ett erkännande för personalen som jobbat med projektet.

Läs ocksåStandard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämndHyresnämnden stoppade Stena Fastigheter från att sätta in elektrisk handdukstork hemma hos Siv Christianson och hennes grannar för två år sedan. Nu ger samma hyresnämnd klartecken till obligatoriska handdukstorkar vid renoveringen i Magdalena Forshamns hus, trots de boendes protester.

– Det som ger en extra boost är att vi får det här priset för att Ekstas personal har haft en samverkan med hyresgästerna i projektet, säger han.

– Det har verkligen inte gått smärtfritt, men man har varit där och varit närvarande.

Under renoveringsperioden har drygt sjuttio lägenheter mer eller mindre totalrenoverats, med stam- och elbyte, ny ventilation samt nya ytskikt, badrum och kök. Grundhyran har höjts med 29 procent, och därtill har Eksta börjat med individuell mätning och debitering av varm- och kallvatten.

Läs ocksåHälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyraHyresvärden Stena Fastigheter vill riva ut badrummet hemma hos Magdalena Forshamns familj, trots att det renoverades för bara sju år sedan. "De bryr sig inte om att de kör över sina hyresgäster. De håller på att förstöra huset. Det finns massa bra kvaliteter här som kommer att försvinna”, säger Magdalena som själv är arkitekt.

Förutom själva renoveringen förtätades också kvarteret rejält – tack vare nybyggnation ökade antalet lägenheter till nästan det dubbla, från 73 till 131 stycken. Därmed har stöket för hyresgästerna också blivit mer omfattande.

– Det är inte bara så att man bara är borta i tio veckor och sedan är renoveringen klar. Utan på grund av att vi också byggt till har det varit mycket som påverkat hyresgästernas vardag, förklarar Ekstas vd.

– Det kan vara en dam som bott i samma lägenhet i 30 år och aldrig flyttat. Nu ska hon ut ur sin lägenhet i tio veckor eftersom vi ska renovera. Det är en jätteuppoffring. Men personalen har varit där, på plats, och har mött hyresgästerna i deras miljö.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.
Läs också Dörrknackning om renovering skapar oro i deras område Egna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.