”Årets renovering” i Kungsbacka

Kungsbacka Det allmännyttiga bostadsbolaget Eksta har vunnit pris för ”årets bästa renoveringsprojekt” av kvarteret Apelsinen i centrala Kungsbacka.

Det är de kommunala bostadsbolagens intresseorganisation, Sabo, som varje år delar ut ett pris för bästa renoveringsprojekt. Den här gången går alltså priset till Eksta, bland annat för sitt ”hyresgästfokus, energimedvetenhet och totalekonomi… tillsammans med lyhörd boendedialog”, när man byggt om kvarteret Apelsinen i Kungsbacka.

Ekstas vd, Christer Kilersjö, kallar priset ett erkännande för personalen som jobbat med projektet.

Läs ocksåDe står ensamma mot värden – snart krymper deras badrumAnders Gullmarsvik, Johanna Ek-Pettersson, Ludvig Andersson Lindgren, Fanny Mellgren Sjödahl och Carin Jacobsson för sin egen talan i hyresnämnden i Göteborg. "Även om det inte bär frukt är det viktigt att visa att vi inte köper det här", säger Fanny som ingått i samrådsgruppen. De är starkt kritiska till bristen på inflytande inför renoveringen.

– Det som ger en extra boost är att vi får det här priset för att Ekstas personal har haft en samverkan med hyresgästerna i projektet, säger han.

– Det har verkligen inte gått smärtfritt, men man har varit där och varit närvarande.

Under renoveringsperioden har drygt sjuttio lägenheter mer eller mindre totalrenoverats, med stam- och elbyte, ny ventilation samt nya ytskikt, badrum och kök. Grundhyran har höjts med 29 procent, och därtill har Eksta börjat med individuell mätning och debitering av varm- och kallvatten.

Läs ocksåVärden skyllde på byggplaner för att tömma huset – Julia, Ewa och Conny betalar prisetJulia Fröckberg, Ewa Wilhelmsson och Conny Törnqvist hade alla förstahandskontrakt i Boö-bolagens hus på Eldaregatan i Göteborg. Nu har samtliga flyttat ut. "Vi orkade inte mer", säger Ewa Wilhelmsson om de sista årens strid för att få bo kvar.

Förutom själva renoveringen förtätades också kvarteret rejält – tack vare nybyggnation ökade antalet lägenheter till nästan det dubbla, från 73 till 131 stycken. Därmed har stöket för hyresgästerna också blivit mer omfattande.

– Det är inte bara så att man bara är borta i tio veckor och sedan är renoveringen klar. Utan på grund av att vi också byggt till har det varit mycket som påverkat hyresgästernas vardag, förklarar Ekstas vd.

– Det kan vara en dam som bott i samma lägenhet i 30 år och aldrig flyttat. Nu ska hon ut ur sin lägenhet i tio veckor eftersom vi ska renovera. Det är en jätteuppoffring. Men personalen har varit där, på plats, och har mött hyresgästerna i deras miljö.

Läs ocksåStandard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämndHyresnämnden stoppade Stena Fastigheter från att sätta in elektrisk handdukstork hemma hos Siv Christianson och hennes grannar för två år sedan. Nu ger samma hyresnämnd klartecken till obligatoriska handdukstorkar vid renoveringen i Magdalena Forshamns hus, trots de boendes protester.
Läs också Hälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyra Hyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.