HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Birgitta, 75, tvingades gå tolv våningar med svår astma

Huddinge Huges hissbyte gick inte som det skulle. Hissen stod stilla 40 – 50 gånger. Astmatikern Birgitta Winblad, 75, tvingades gå tolv trappor för att komma ut. Nu kompenseras hyresgästerna med lägre hyra.
Foto: Kenneth Samuelsson
Ett helsike. Så beskriver astmatikern Birgitta Winblad de gånger hon har tvingats ta sin dramatenvagn nerför trapporna från tolfte våningen när hon varit tvungen att ta sig ut.

Birgitta Winblad är 75 år och har rejäl astma. Det är ingen bra kombination när man bor på tolfte våningen och hissen ofta står stilla.

– Ibland har jag tänkt att jag inte går ut i dag för jag vet inte om jag kommer hem igen. På ett sätt blir jag fången i lägenheten, säger hon.

Läs ocksåHuge körde hissar med användningsförbud

Allting började när Huge Bostäder skulle byta de två hissarna i 17-våningshuset från 1959 på Sjödalstorget i Huddinge centrum förra hösten.
– Det tog mycket längre tid än det skulle och sedan började barnsjukdomarna. Den lilla hissen gick som hej kom och hjälp mig, säger hon.

”Den lilla hissen gick som hej kom och hjälp mig”

Hon berättar att den lilla hissen stod stilla nästan dagligen i våras under flera månader.
– Den har stått stilla cirka 50 gånger, säger hon.

Det hela har gjort att hon och de andra hyresgästerna har fått ta trapporna åtskilliga gånger.

– Det här året har varit hemskt. Men det handlar inte bara om mig utan om alla i huset, det finns de som sitter i rullstol. Jag har släpat min dramatenvagn nerför trapporna flera gånger från tolfte våningen de gånger jag var tvungen att ta mig ut. Det har varit ett helsike, säger hon.

Läs ocksåHuges hisskommentar : ”Djupt olyckligt”

Hissbytet var avklarat i somras. Då skickade hon ett brev där hon i egenskap av hyresgästerna i huset krävde att Huge Bostäder skulle kompensera dem. Kravet var att de skulle få bo gratis i tre månader och slippa årlig hyreshöjning helt under 2020.

Hon var inte nöjd med bolagets svar på brevet.
– De sade först att vi inte hade rätt till någon kompensation. Men att de skulle ta upp det på styrelsemötet och återkomma. Men jag hörde inget från dem.

Det slutade med att hon skickade in samma brev igen i september och skrev vad är svaret?
– Då ringde en annan person och bad om ursäkt för att de inte svarat.

Läs ocksåKlagade på lekande barn - blev själv uppsagd

Nyligen fick hon reda på att Huge Bostäder gick med på att kompensera hyresgästerna. Hon får fem procent avdrag på hyran under 54 dagar.
– Jag ska få 410 kronors avdrag på hyran.

Är du nöjd?
– Inte helt, men det är bättre än inget och bättre än från början då de menade att vi inte hade rätt till någonting. Hissen fungerar bättre i dag, men innan du kom så stod den stilla igen, säger hon.

Cristina Gonzales Pons, Kommunikationschef på Huge Bostäder, bekräftar i ett mejl att hyresgästerna kommer att kompenseras för hissproblemen.

”Båda hissarna på Sjödalstorget 9, den stora och den lilla, behövde bytas ut och arbetet påbörjades i slutet av augusti 2018. För att hyresgästerna skulle ha tillgång till åtminstone en hiss, renoverade vår entreprenör en hiss i taget. Man började med den lilla hissen och arbetet skulle ta sju veckor. Tyvärr levererades fel material och man fick invänta nytt, vilket ledde till fem veckors försening. Lilla hissen var igång igen i slutet av november 2018. Renoveringen av den stora hissen påbörjades i april 2019 och höll tidsplanen, men då blev det hårt tryck på den lilla hissen och den drabbades samtidigt av inkörningsproblem. Dessa fel prioriterades och åtgärdades så snabbt som möjligt. Vi förstår att det har varit väldigt besvärligt för hyresgästerna under tiden arbetet med hissarna pågått. De kommer att få en ersättning som kommer att läggas på hyresavin för decemberhyran.”

Jag har pratat med hyresgäst som säger att ni först inte ville ersätta dem och inte svarade på brevet, vet du vad som hände där?

”De uppgifterna känner inte jag till. Det jag vet är att vår vd Karin ringde upp hyresgästen som skrev brevet kort efter att brevet kommit oss tillhanda. De pratade en stund och Karin lovade att återkomma om ersättningsfrågan under hösten, vilket vi nu gjort.”, skriver hon.

Läs också Hissproblem gav hundralappar till hyresgästen Det lönar sig att ta hjälp av Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.