Barnfamilj utan badrum – nu får de kompensation

Mjölby Efter nästan två månader utan ett fungerande badrum kan familjen Nylin-Söderlund duscha hemma igen. De får närmare 10 000 kronor i kompensation av värden.
Foto: Jenny Knutsson
,

När Hem & Hyra hälsade på hemma hos Melinda Nylin, Mikael Söderlund och sonen Milo på Egebygatan 22 i Mjölby hade de varit utan badrum i nästan en månad. Badrummet skulle renoveras på grund av fuktskada och mögel men arbetet hade stannat upp. Och tills vidare fick paret åka till sina föräldrar och duscha.

De kontaktade Hyresgästföreningen och ärendehandläggare Jennifer Myrén lämnade in en begäran om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden. Förutom badrummet handlade kravet också om att värden skulle ordna med fungerande ventilation. Samma krav har även Mjölby kommuns miljökontor ställt på hyresvärden, med hot om vite.

Läs ocksåHyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronorBild på en stor, gul byggnad i sten. Det är ett vackert solljus i bilden. I bilden finns även silhuetten av en man inflikad i ena hörnet. Silhuetten går helt i svart.

Hyresnämnden skulle ha hållit sammanträde i ärendet i morgon, onsdag. Men i dag valde Jennifer Myrén att återkalla det efter att hyresvärden, Evangelos Bouzalakos, lämnat in intyg och besiktningsprotokoll som bevis på att både badrum och ventilation har åtgärdats och nu fungerar normalt.

Mikael Söderlund är lättad.

– Det känns skönt. Det blev faktiskt helt okej, säger han.

Läs ocksåHyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut

Det är en jobbig tid som familjen nu kan lämna bakom sig.

– Det har varit pest alltså, riktigt jobbigt.

Framför allt har det varit besvärligt med tanke på att Milo bara är åtta månader.

Läs ocksåBajsvälling täckte Petras golv: "Jag är inte äckelmagad, men det här var vidrigt"Petra Mrsán i Limmared drabbades av bajsöversvämning i badrummet.

– Det känns som vi har fått ta med halva hemmet bara för att kunna åka och duscha och det har varit väldigt mycket åkande, säger Mikael Söderlund.

Jennifer Myrén vände sig till värden och begärde ersättning för parets räkning, som kompensation för de kostnader de haft och för att lägenheten inte hållit måttet.

– Vi kom överens om att de får 9 500 kronor i en klumpsumma för alla besvär. Jag tycker att det är en vettig summa, säger Jennifer Myrén.

Även hyresvärden, Evangelos Bouzalakos, säger att han tycker att nivån är rimlig. Men han anser att han inte har gjort något fel och menar att det är hantverkarna som har tagit lång tid på sig. Han säger också att det är normalt att en badrumsrenovering tar två månader och att det är naturligt att det inte kan användas medan arbetet pågår.

– Hur ska det kunna bli ett nytt badrum om man inte får renovera det? Det finns ett badrum i källaren som de kunde använda, säger Evangelos Bouzalakos.

– Allt det här har kostat mig väldigt mycket pengar, avslutar han.

Här hittar du tidigare artiklar om ärendet:
Barnfamilj i Mjölby utan badrum i en månad
Hyresgästföreningen: ”Det här måste lösas snabbt”
Värden: ”Jag har gjort allt de har begärt”

Läs också Värd använder ”ljummenhyra” som argument för höjningar: "Vill att det ska vara rättvist" Få försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.