Brevutskick startskott på årets hyresförhandling
Idag och två veckor framåt skickar Hyresgästföreningen Region norra Skåne ut ett brev till sina medlemmar som bor hos privata värdar. I brevet uppmanas hyresgästerna att ringa in med synpunkter om eventuella brister i boendet som behöver åtgärdas. Evalena Agertoft, enhetschef för juridik och förhandling vid Region norra Skåne, hoppas att många tar tillfället i akt att svara.
− Det är viktigt för oss att veta hur våra medlemmar har det i sitt boende. Det här är ett led i förberedelserna inför årets hyresförhandling.
En förutsättning är dock att hyresgästerna först anmält problemet till sin värd. Därefter kan de ringa in till Hyresgästföreningen om sina åtgärdskrav. Syftet är att använda åtgärdskraven vid förhandlingsbordet.
Vilken betydelse har de svar ni får in på hyresförhandlingarna?
− Vi får ju en tydlig bild av lägenheternas skick. Det kan vi använda som påtryckningar. I de fall vi får in många klagomål från samma fastighet kan vi skjuta upp förhandlingen tills problemen har åtgärdats.
Breven skickas ut till samtliga medlemmar som bor hos en privat värd där Hyresgästföreningen har en förhandlingsordning. Varje år förhandlar Hyresgästföreningen Region norra Skåne hyror för cirka 100 000 lägenheter. Hälften av dem tillhör det privata beståndet.