Christel fick ingen ersättning för mögelskadorna
– Jag har inte fått en krona. Värden sa att det bara var smuts när jag visade bilder på förödelsen, säger Christel Palm, tidigare hyresgäst hos EN Fastigheter på Fredsgatan i Trelleborg.
Även i lägenheten hade hon stora problem med fukt. Sängen som stod intill badrummet blev svartprickig. Och i badrumsskåpet möglade handdukarna.
– Jag ordnade själv en avfuktare och fick ett muntligt löfte att värden skulle stå för elen. Men sen vägrade han betala.
Christel gjorde ett försök att få tillbaka pengarna genom att gå till hyresnämnden. Nämnden tog aldrig upp fallet, eftersom den inte prövar skadeståndskrav.
Till Hyresgästföreningen vågade hon inte vända sig. Värden hade tvingat henne skriva på ett papper där hon lovar att inte kontakta föreningen i frågor som rör hyresvärden EN Fastigheter.
– Rädd som jag var skrev jag under. Det har jag fått ångra, annars hade jag kanske kunnat få hjälp.
I ett och ett halvt år levde hon med möglet i lägenheten. I dag har hon hittat ett nytt boende.
– Jag är glad att jag slapp därifrån. Jag skulle inte rekommendera den här värden, ens till min värsta ovän, säger hon.
På Hyresgästföreningen är EN Fastigheter välkänd.
– Det är ingen seriös hyresvärd. De processar i allt och struntar i den svenska lagstiftningen, säger Lovisa Prodenius, jurist.
Elon Nevo som äger EN Fastigheter avfärdar Christels historia.
– Hon är bara ute efter att svärta ner mitt namn.
Enligt honom finns det inga problem med mögel i fastigheten. Att han skulle ha fått sina hyresgäster att skriva under på att de inte ska kontakta Hyresgästföreningen stämmer inte heller.
– Hon hävdar en massa saker, det betyder inte att det är sant.
Elon Nevo menar dessutom att Hyresgästföreningen motarbetar hans fastighetsbolag.
– Det är upprörande. Jag försvarar bara min rätt att höja hyrorna, inget annat. Det är sorgligt att Hyresgästföreningen ger sig på ett så litet bolag som EN Fastigheter.