Annons

Corona har gett fyra av tio hyresgäster sämre ekonomi

Nyheter Coronakrisen har grävt ett djupt hål i hyresgästernas hushållsekonomi. Fyra av tio har fått sin inkomst försämrad och känner oro över att inte kunna betala månadshyran. Hyresgästföreningens ordförande vädjar nu till landets värdar att visa medkänsla.
Foto: Pxhere, Hyresgästföreningen
"Jag är mycket oroad över den allvarliga utveckling som dels undersökningen visar på men också den mängd samtal vi får från oroade hyresgäster", säger Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.

Coronapandemin har härjat i landet sedan i februari, men det är först på senare tid de verkliga ekonomiska effekterna börjar bli synliga.

En färsk undersökning utförd av Enkätfabriken på begäran av Hyresgästföreningen visar att sju av tio hyresgäster nu känner stor oro för att klara sin privatekonomi. Totalt har 40 procent av de tillfrågade fått minskade inkomster på grund av pandemin, och lika många känner oro över att inte ha råd med hyran.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Förbundsordförande Marie Linder berättar att Hyresgästföreningen just nu får ett par hundra samtal i veckan från förtvivlade hyresgäster som drabbats i pandemin.

– De berättar att det är svårt att klara av sin vardag just nu och de vet inte hur länge till de kommer att ha råd att betala sin hyra. Denna ekonomiska kris kräver politiska lösningar.

De tidigare förstärkningarna av bostadsbidraget och a-kassan som Hem & Hyra rapporterat om räcker inte, menar hon.

Annons
Läs ocksåGav sken av att hyran på äldreboende var förhandlad – stiftelse svarar på kritiken

– Vi vill se en hyresfond där hyresgäster som på grund av inkomstbortfall kan vända sig för att få hjälp med att betala hyran, hyresrabatter, höjda och tillgängliggjorda bostadsbidrag och ett stopp för alla vräkningar, säger Marie Linder.

Undersökningen visar även att var femte hyresgäst oroat sig över att använda gemensamma utrymmen såsom tvättstugan samt för att släppa in hantverkare eller servicepersonal. 15 procent av de tillfrågade har gjort färre vändor till tvättstugan eller helt upphört med att använda den på grund av pandemin. Därtill har 17 procent undvikit att göra felanmälningar för att de velat undvika besök i lägenheten.

Intressant nog är det i första hand de yngre hyresgästerna som förändrat sina vanor. Bara 13 procent av hyresgästerna i åldern 60 år och uppåt känner oro över att använda tvättstugan eller har dragit ned på tvättandet.

Läs ocksåHyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse”Erik Elmgren, Hyresgästföreningen,

Enligt Hyresgästföreningen känner många hyresgäster inte till vilka rättigheter och skyldigheter de har i sitt boende samt hur de ska agera på bästa sätt under den pågående pandemin.

– Jag vädjar därför till landets hyresvärdar att vara proaktiva i denna svåra tid, att prata med sina hyresgäster och erbjuda dem hjälp. Annars riskerar vi en utslagning av en ny grupp människor och ett ökat tryck på våra samhällsfunktioner, säger Marie Linder.

Annons

Hyresgästföreningen har även noterat att mängden samtal om vräkningar ligger på samma nivå som i fjol, trots regeringens vädjan och värdarnas löften om att vara restriktiva med att säga upp kontrakt under coronakrisen.

Allmännyttan i Göteborg står ut i statistiken. Här gick de kommunala bostadsbolagen tidigt ut och berättade att de stoppar alla vräkningar under coronapandemin. Likväl är Hyresgästföreningen för närvarande inkopplad i 17 olika ärenden om vräkning i Göteborgstrakten.

Undersökningen baseras på svar från 1 001 hyresgäster.

Fakta: Ur undersökningen
  • 7 av 10 hyresgäster känner stor oro eller viss oro över att privatekonomin påverkas negativt på grund av coronanpandemin.
  • 4 av 10 hyresgäster har hittills fått minskade inkomster eller en försvagad privatekonomi på grund av coronapandemin.
  • 4 av 10 hyresgäster känner en viss eller stor oro över att inte kunna betala sin månadshyra på grund av coronapandemin.
Läs också Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta” Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.