Dammig renovering en plåga för hyresgästerna

Malmö Hyresgästföreningen kräver att Åbergs fastigheter ger de drabbade hyresgästerna på Sergels väg i Malmö ekonomisk kompensation.

Sedan fasadrenoveringen på Sergels väg 14 började i våras har ett flertal hyresgäster fått problem med grått damm som tränger in i deras lägenheter.  Flera hyresgäster har förgäves klagat till fastighetsägaren Åbergs som menar att det rör sig om en vanlig renovering och att dammet är en olägenhet som de boende måste tåla.

Hyresgästföreningen har hållt ett möte med de drabbade hyresgästerna och går nu vidare med krav på ekonomisk kompensation. Förhandlaren Thomas Lindgren har begärt ett möte med Åbergs. Han tänker kräva nedsättning av hyran för husets 92 hyresgäster, inte bara för dammet utan även för att balkongerna  varit avspärrade under fasadrenoveringen.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

– Hyresgästerna ska definitivt ha nedsättning för att de inte kunnat använda sina balkonger under renoveringen. Det kan åtminstone röra sig om 100 till 150 kronor i månaden. Men sedan tycker jag även att de ska ha någon form av kompensation för besväret att behöva städa bort damm varje dag, säger han.

Hem & Hyra inte kunnat få tag på Tommy Åberg på Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning för en kommentar.

Läs också Dörrknackning om renovering skapar oro i deras område Egna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp” Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.