Ersätts för likmaskar i köket

Älvkarleby Hyresgästen Elisabeth Hockman Sandin, som fick likmaskar i köksfläkten, kommer att få ekonomisk ersättning från hyresvärdens försäkringsbolag.

– Försäkringsbolaget har utrett frågan och tagit på sig ersättningsanspråket, bekräftar Eva Henebäck, vd
för Älvkarlebyhus för Arbetarbladet.

Det är snart två år sedan som flera hyresgäster på Bultbovägen i Skutskär drabbades av mögel och fukt. Under renoveringsarbete i fastigheten fastnade en fågel i Elisabet Hockman Sandins frånluftsutsläpp, och när fågeln dött, ramlade likmaskar ner på spisen.

Läs också"Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tidEn kvinna och en man vid en trapp och i bakgrunden en blå hissdörr.

Älvkarlebyhus vd, Eva Henebäck framhåller för Arbetarbladet att försäkringsfrågan inte alls sköts av bostadsbolaget utan helt och hållet hanteras av deras försäkringsbolag.

I oktober bad Elisabeth Hockman Sandin om 32 000 kronor i ersättning för bland annat en sadel, en barnvagn och kläder som blivit mögelskadade. Hon har fortfarande inte fått några pengar.

– Jag har fått låna vinterkläder till barnen, sen har jag fått hjälp av min mamma, berättar Elisabeth Hockman Sandin för Arbetarbladet.

Läs ocksåHela vinden var full av mögel – värden ber om ursäkt
Läs också Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om Fullt av mögel och fukt när över hundra lägenheter hos jättevärden inspekterades: ”Barnen är sjuka ofta” Kritiserad värd tvingas kartlägga fukt och mögel: "Långtgående eftersatt underhåll"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.