Annons

Filmkrig om hyresavier

Nyheter Vad händer när hyresförhandlingarna inte lyckas? Då skickar vi vårt förslag på höjning direkt till hyresgästerna, säger Heimstaden i en film, som fått Hyresgästföreningen att rasa.

Heimstaden är en av de största privata hyresvärdarna i Sverige, med närmare 20 000 lägenheter i hela landet. På bolagets hemsida finns nu en informationsfilm med rubriken Hyresjustering – varför görs det och hur går det till?

Där berskriver man vad som händer om det inte går att komma överens i förhandlingarna med Hyresgästföreningen:

Läs ocksåHyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt”En tudelad bild. Den t v föreställer Uppsalahems kontor. En gul husfasd md en trappa upp till entrén. Till vänster i bilden syns loggan på husfasaden. Bilden till höger är en porträttbild på en kvinna runt 60 år. Hon har mörkt, långt mittbenat hår och svarta rektangulära glasögon med rundade hörn. Hon tittar in i kameran.

”Vi vill hålla dig som hyresgäst både informerad och involverad. Därför meddelar vi dig direkt om vårt förslag på höjning och du har nu möjlighet att själv acceptera förslaget”, säger en vänlig speakerröst.

Det kallas direktavisering och är något som Hyresgästföreningen ogillar starkt. Det är inte olagligt, men strider mot god sed och de grundläggande principerna för förhandlingssystemet, säger förhandlingschef Erik Elmgren.

– Som hyresgäst hamnar man i en väldigt svårt sits. Man vet att man kan bli av med lägenheten om man inte betalar hyran och hyresvärden utnyttjar sin ställning mot den svagare parten.

Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Heimstadens vd Patrik Hall har en helt annan uppfattning.

– Vi ska naturligtvis göra allt vi kan för att komma överens i förhandlingar. Men vi tycker att det har blivit sämre förhandlingsklimat för varje år och ibland går det inte att komma överens. Då finns det två vägar att gå: antingen fråga hyresgästerna och låta dem välja om de accepterar vårt förslag, eller lämna över det till hyresnämnden. Men det ser jag som att vi negligerar våra kunder om de inte får avgöra själva.

Patrik Hall säger att 9 av 10 brukar acceptera den nya hyran. Han menar att det beror på att de tycker det är rimligt, inte för att hyresgästerna känner sig pressade.

Annons
Läs ocksåIlska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar”Tre hyresgäster har samlats på en balkong i en risigt skött fastighet i Värmland.

– Det är ju vuxna människor som är kapabla att fatta hundratals beslut. De är inte rädda, men många är frågvisa och när vi förklarar varför vi behöver en höjning brukar det inte vara några konstigheter.

Emma Bülow, förhandlare för Hyresgästföreningen i region Norra Skåne, har en annan bild. När Kanslihuset direktaviserade hyreshöjningar för cirka 1 000 hyresgäster i fjol ringde många oroliga hyresgäster.

– Man får många att gå med på hyreshöjningen eftersom de inte vågar annat. De undrar: Kan jag bli uppsagd? Hamnar jag hos inkasso? Är jag ensam om att säga nej, vad händer då? Det är obehagligt att ha pressen på sig att acceptera höjningen eller gå emot sin hyresvärd i bostadsbristens Sverige, säger hon.

Hyresgästföreningen går i ett sådant läge ut med information om att man har rätt att fortsätta betala den gamla hyran. Då får hyresnämnden pröva hyresnivån.

Heimstaden är ganska ensamt om att konsekvent direktavisera om hyresförhandlingarna strandar. De allra flesta privatvärdar går till hyresnämnden direkt. Först när den har avgjort skälig hyresnivå meddelas hyresgästerna om hur hög den nya hyran är.

Hyresgästföreningen skulle helst se att man i stället kunde enas om ett tvistlösningsorgan på central nivå som kan lösa upp lokala knutar.

Så fungerar Hyresmarknadskommitten när det gäller de kommunala Sabo-företagen och det finns ett regeringsuppdrag om att hitta lösningar även på den privata sidan. Erik Elmgren sträcker ut en hand mot Heimstaden.

Annons

– Vi talar gärna om hur vi utvecklar en tvistlösningsmekanism mellan Heimstaden och Hyresgästföreningen eller hur vi kan arbeta med hyressättningen lokalt.

Heimstadens vd Patrik Hall tror inte på någon fastställd lösning.

– Det är jättebra om vi kan ta in tvistlösare eller hitta andra kreativa sätt, men jag tycker inte man ska ha färdiga instrument som ska användas. Man kan ha olika förslag vid olika tillfällen.

Eftersom Heimstaden förde ut sin uppfattning via en film, har Hyresgästföreningen svarat med samma mynt – en film som förklarar hur hyresförhandlingar går till.

Här kan du se filmerna från Heimstaden och från Hyresgästföreningen.

Fakta: Direktavisering

​När en hyresförhandling strandat råder avtalslöst tillstånd. En del värdar väljer då att gå ut med nya avier till sina hyresgäster med den högre hyran.

Om du som hyresgäst betalar den nya högre hyran innebär det att du godkänner höjningen.

En hyresgäst kan inte förlora sin lägenhet genom att fortsätta betala den gamla hyran utan värden måste då låta pröva höjningen i hyresnämnden.

Läs också Värden som tröttnade på Fastighetsägarna – "Krav som hyresgästerna inte har råd med" Besöker hyresvärden fem gånger om dagen – kan vräkas efter 70 år i samma lägenhet: ”Rop på hjälp”
Länkar Heimstadens film Hyresgästföreningens film

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.