Annons

Guldskiva för musikalisk bostadskampanj

Nyheter Under våren körde Hyresgästföreningen en kampanj med hjälp av svenska artister som spelade in musikvideor. Den har nu nåtts av 1,2 miljoner personer och belönades i går med en guldskiva.
Kampanjen där tio artister spelade för ökat bostadsbyggande nådde över 1,2 miljoner personer. Kristina Sjöberg, pressekreterare och ansvarig för In my backyard-kampanjen från Hyresgästföreningens sida fick ta emot en gulskiva..

I samarbete med skivbolaget Universal Music spelade tio artister in musikvideor på olika platser i landet där det finns potential att bygga billiga hyresrätter. Tanken var att uppmärksamma hur svårt det är för unga att hitta en egen bostad.

Musikvideorna samlades på en sajt, In my backyard, där man också kunde skriva sin personliga bostadsberättelse, läsa fakta om bostadssituationen och skriva under på att det behöver byggas 30 000 billiga hyresrätter varje år.

Läs ocksåMusik mot bostadsbrist

Sociala medier användes flitigt för att sprida budskapet, men man ordnade också lokala event, konserter, debatter med mera och avslutade med ett evenemang under Almedalsveckan på Gotland.

Annons

Satsningen har nu belönats med en guldskiva av Universal Music, eftersom man har nått 1,2 miljoner personer genom de egna digitala kanalerna.

Kristina Sjöberg, pressekreterare och ansvarig för In my backyard-kampanjen från Hyresgästföreningens sida, är strålande glad.

Läs ocksåFler unga bor kvar hemma

– Det roligaste är att 90 procent av dem vi nådde är mellan 18 och 34 år. Det är en grupp som annars är svår att nå, säger hon.

Annons

Drygt 8 000 skrev under namninsamlingen. Namnen har samlats på en affisch som kan lämnas till politiker och andra beslutsfattare.

Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.