Hon klagade och blev osams med värden

Östergötland Kvinnan klagade på brister i lägenheten. Det blev början till en infekterad konflikt mellan henne och värden. Fallet är långt ifrån unikt, konstaterar Lena Andersson på Hyresgästföreningen. Ibland är enda lösningen att hyresgästen flyttar.

​Konflikten mellan kvinnan och hennes hyresvärd har pågått i flera år. Det började med att hyresgästen, som bor i en ort i västra Östergötland, klagade på slitna tapeter, dålig tv-mottagning och flera andra brister i lägenheten.

Tiden gick och värden tog inte tag i problemen så som hyresgästen önskade. Tonen mellan dem blev alltmer hätsk och anklagande. Bland annat anklagade kvinnan värden för att gå in i lägenheten utan hennes tillåtelse och polisanmälde honom. Värden i sin tur menade att han inte kunde åtgärda bristerna eftersom kvinnan inte ville släppa in honom.

Läs ocksåSkuldberget växer – värd kan tvingas sälja hyreshusTvådelat foto. T v: foto på kuvert från Kronofogden med loggan i över vänstra hörnet. T h: Porträttfoto på Annika Backlund i ljus pagefrisyr, vinröd jacka, blå topp, ett halsband i form av en kedja med ett stort runt hänge. Hon ler lite och tittar in i kameran. AB-hem och ägaren Annika Backlund har allvarliga ekonomiska problem, med växande skulder. Olika bolag har vänt sig till flera tingsrätter för att kräva tillbaka pengar. Flera skulder ligger också för indrivning hos Kronofogden.

Hyresgästföreningen blev inkopplad och har försökt medla, utan något konkret resultat. Som en sista utväg får hyresnämnden ta ställning till om värden ska åläggas att åtgärda bristerna.

Men det är egentligen inte där problemet ligger, konstaterar Lena Andersson, en av flera ärendehandläggare som arbetat med fallet på Hyresgästföreningen.

– Det handlar inte längre så mycket om slitna tapeter utan om personkemi, säger hon.

Läs ocksåKlagade på vägglöss och vägrade betala hyran – blir skyldig 90 000 kronorBilden är ett montage och visar vägglöss och hyreslagen i bokform.

– I vissa fall är den enda lösningen att hyresgästen flyttar. Eller att värden säljer fastigheten.

Att ständigt vara irriterad på någon annan kan förstås vara mycket påfrestande, för båda parter.

– När alla vill ha sista ordet och bestämma själva är det svårt, ibland till och med omöjligt, att hitta en lösning som är bra för alla.

Läs ocksåSparkad vd får 1,5 miljoner – ombudet: "Vi är nöjda"Unionens förbundsjurist Filip Vujcic och Bengtsforshus före detta vd Pär Nilsson är nöjda med förlikningen som innebär 1,5 miljoner från Bengtsforshus.
Läs också Dyrt efterspel för hyresgäster och skattebetalare efter sparkad bostads-vd Domare vanvårdade lägenhet och byggde sopberg av bag-in-boxkartonger – straffas av värden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.