Hon testar ny app för botjänster
Tvättstugebokning, tillgång till bilpool, frågor och svar, sociala flöden med möjlighet att dela, sälja eller ge bort saker till grannarna. Det är något av innehållet i bostadsappen som Wallenstam planerar.
Privatvärden har lägenheter i Stockholm, Mölndal, Partille, Mölnlycke, Lerum och i Göteborg, där Rebecca Damgren bor. Hon är en av bolagets 600 hyresgäster som började testa appen i mars.
När tvättmaskinen i hennes lägenhet gick sönder strax efter gjorde hon felanmälan direkt i appen.
– Jag la upp en bild, skrev en text och fick ett ärendenummer tillbaka. Det gick fort och var väldigt smidigt, säger hon.
Saknar du någon funktion?
– På Mina sidor på nätet finns mer information om lägenheten, fakturor och annat. Det hade varit smidigt om allt fanns i appen. Telefonen är alltid med.
Ser du någon risk för att appen kan ersätta personlig service?
–Egentligen inte. När jag felanmälde ringde de för att boka reparationstid, så man får ändå en personlig kontakt. Och jag saknar inte att sitta i telefonkö!
Nu ska Wallenstam utvärdera testet, ta in kommentarer och se över funktioner och tjänster. Enligt kommunikationsdirektör Elisabeth Vansvik är planen att lansera den till resten av fastighetsbeståndet i höst.
Även Göteborgs allmännytta testar en app med hjälp av 1 300 hushåll i Högsbohöjd, Majorna och Tynnered. Nu utvärderas testet. Om appen sjösätts blir det tidigast våren 2020.
Kommunala Förbo, med lägenheter i Härryda, Mölndal, Kungälv och Lerum, har redan en existerande bostadsapp. Den ger tillgång till all information i Mina sidor och skickar också notiser om det händer något viktigt i området.