Hyresbostäder: En stor pr-skada
I två år har Hyresgästföreningen drivit kampanjen ”Ska det se ut så här?” med bland annat reklam i tv och radio. Målet har varit att Norrköpings kommun ska minska vinstuttagen ur Hyresbostäder, men som Hem & Hyra kunde avslöja har endast ett fåtal politiker påverkats av kampanjen. Hittills har inte heller vinstuttagen minskat,
i stället har kommunen valt att öka uttagen de närmaste åren.
Hyresgästföreningen anser ändå att kampanjen haft ett strålande resultat, men vill samtidigt inte berätta hur mycket medlemspengar den har kostat. Men för bolaget Hyresbostäder har den fått helt andra konsekvenser.
– Vi har varit väldigt starkt kritiska till den här kampanjen från första början. För vår del har den här frågan om vinstuttagen varit en ickefråga, den har vi ingen uppfattning om. Men sättet den har bedrivits på har utmålat oss som den sämsta värden. Det har inneburit en stor pr-skada som vi fortfarande får lida för, säger marknadschefen Lars Löfgren.
En del av reklamfilmerna visade bland annat bilder på underhållsbrister hos Hyresbostäders hus. Något som gett bolaget ett oförtjänt dåligt rykte om att inte underhålla sina fastigheter, enligt Löfgren.
– Av de 900 hus som vi har så finns det de som är i ett mycket bra skick och de som är lite sämre. Vi hade kunnat köra en kampanj som visade en helt annan bild än Hyresgästföreningens, men vi anser inte att vi har de pengarna, säger han.
Har ni fått satsa mer på marknadsföring på grund av detta?
– Nej, faktum är att vi minskar på vår marknadsföringsbudget och vi har inte tillfört resurser på grund av den här kampanjen. Vi hoppas att den här skadan ska försvinna ändå. Uppenbarligen så har den här kampanjen inte nått sitt syfte och då kanske man ska fråga sig om den ska fortsätta, säger Lars Löfgren.