Hyresgäst: ”Det har blivit värre och värre med åren”
Vanja Carlsson flyttade till området för drygt 20 år sedan och har sett det förändras, enligt henne till det sämre.
– Förfallet kom inte med en gång, utan det har blivit värre och värre med åren.
Fram till 2005 ägdes de 478 lägenheterna av familjeföretaget Lundbergs, som då sålde till Allokton.
– De köpte fastigheter för fem miljarder i ett svep, från Sandviken i norr till Malmö i söder. Sedan kom finanskrisen och det gjorde väl sitt till, att man inte hade råd att sköta husen ordentligt, säger Vanja.
I fjol bytte Allokton namn till Provinsfastigheter och en ny förvaltare, Aberdeen, tog över skötsel och underhåll.
– Det är egentligen inga stora grejer, men det har varit väldigt mycket klagomål på småsaker som inte fixas, säger Vanja.
Som ordförande i områdets lokala Hyresgästförening har hon fått en övergripande koll på vilka problem som finns.
– Att det är sprickor i balkongerna är väl det allvarligaste. Man vet ju inte om det bara är färgen eller om det kan vara farligt.
Själv har hon en blandare i badrummet som inte håller temperaturen. Efter fyra försök att laga den tycker hon att det är dags att byta i stället. Det har värden inte hållit med om hittills i alla fall.
Men Vanja är hoppfull. Sedan Hyresgästföreningen inledde sin inventering och lämnade över listor med brister till värden och organisationen Fastighetsägarna har det börjat hända saker.
– För första gången på många år har man varit här och besiktigat lekplatserna. Det ska göras en gång om året egentligen. Vissa lekredskap som inte håller måttet ska bytas ut och förhoppningsvis byter man sand också.
Hon hoppas att det bara är första steget, att många fler åtgärder är på gång. För hon trivs och vill bo kvar hos Motalas största privata hyresvärd.
– Man får ha förståelse för att det inte går att fixa allt samtidigt utan att det tar lite tid. Men man måste ju börja någon gång, säger Vanja Carlsson.
Läs om Hyresgästföreningens inventering av bristerna här!