Hyresgäst får bo kvar trots vattenskada
Mannen har hyrt en lägenhet av det kommunägda bostadsbolaget Förbo i Lerums kommun. Problemen började i vintras, då mannen kopplade in en diskmaskin till sin kökskran. Han provkörde den och allt verkade fungera. Morgonen därpå lämnade han lägenheten vid niotiden på morgonen – och därefter hände det som inte fick hända. Någon gång under dagen sprack maskinens vattenslang, och stora mängder vatten forsade ut i bostaden.
Skadorna blev omfattande. Lägenheten var tvungen att avfuktas i en och en halv månad, golvmattorna fick rivas ut och väggar och isolering har delvis fått bytas ut. Allt som allt landade kostnaderna kring 150 000 kronor.
Hyresvärden Förbo ville säga upp mannens hyresavtal eftersom man ansåg att han inte tillräckligt väl vårdat sin lägenhet och orsakat vattenskadan. Mannen, som fått hjälp av Hyresgästföreningen, motsade sig uppsägningen.
Efter ett långt resonemang väljer hyresnämnden att gå på hyresgästens linje. Till att börja med slår nämnden fast att läckan berodde på att slangmaterialet var slitet. Mannens inkoppling av diskmaskinen till kranen var inte själva orsaken till vattenskadorna.
Samtidigt kunde mannen naturligtvis ha stängt av vattnet innan han gick hemifrån, eftersom en slanganslutning där vattnet ”står på tryck” alltid utgör en risk. Å andra sidan var stängningsanordningen på kökskranen i mannens lägenhet sönder, varför man var tvungen att stänga av vattnet i ett förråd i lägenheten. Mannen uppger att han flera gånger bett hyresvärden att åtgärda detta – något hyresvärden förnekar.
I sitt beslut skriver hyresnämnden att det inte kan uteslutas att mannen faktiskt har bett Förbo att åtgärda kökskranen. Därmed har hyresvärden medverkat till en situation där det är onödigt krångligt att stänga av vattnet till diskmaskinen. Hyresgästen har inte varit så vårdslös att han förlorar sin lägenhet.