Hyresgäst krävdes på 200 000 kronor för jacuzzi
Den privata hyresvärden i centrala Helsingborg ansåg att Birgitta Nielsen skulle betala 200 000 kronor för att återställa badrummet.
Historien började när Birgitta Nielsen bytte sitt hus mot en lägenhet. När hon skulle flytta in till sin nya lägenhet frågade hyresvärden om hon ville ta över jacuzzin som den förre hyresgästen hade satt in. Hon svarade ja, skrev under ett papper och tog på sig ansvaret att återställa jacuzzin när hon flyttade ut. Birgitta Nielsen trodde att det innebar att hon skulle ta med sig jacuzzin den dagen hon flyttade men värden hade en annan tolkning.
När dagen kom då Birgitta Nielsen anmälde till sin hyresvärd att hon skulle flytta, den 1 juni förra året, fick hon en chock när räkningen kom på 200 000 kronor. Enligt värden var det summan för att återställa badrummet.
− Jag var upprörd och rädd att jag skrivit under ett papper som band mig till att betala. Samtidigt kände jag att det här inte kan stämma, säger Birgitta Nielsen.
Hon kontaktade Hyresgästföreningen och juristen Malou Gamborn bestred kravet. Efter en dialog med den privata värdens jurister valde värden att ta tillbaka skadeståndskravet. I de fall där man byter sin bostad kan man enligt hyreslagen inte överta ett skadestånd.
− Vid ett bostadsbyte får man inte överta ett skadestånd. Därför var det avtal som Birgitta Nielsen skrivit under inte giltigt. Många tror att när de skrivit under en handling så kan man inte häva uppgörelsen men det beror ju helt på hur avtalet ser ut, säger Malou Gamborn.
Birgitta Nielsen blev lättad över beskedet och känner ingen ilska mot värden. Hon menar att värden agerat utifrån vad han trodde var rätt. Men hon råder alla att kolla upp sina rättigheter.
− Det är väldigt viktigt att kolla upp vilka rättigheter man har när det gäller ett område som man inte vet så mycket om. Hade jag inte varit med i Hyresgästföreningen hade hela mitt liv varit annorlunda i dag. Då hade jag betalat av en skuld som egentligen inte hade något med mig att göra.
Hem & Hyra har kontaktat värden för en kommentar men han vill inte uttala sig och hänvisar till att de kommit fram till en lösning.