Hyresgäst i Svalöv är rädd att hemmet utgör en säkerhetsrisk

Svalöv Fönster som inte går att öppna, unken lukt och en spricka i väggen som bara växer. Listan på brister i fastigheten i Svalöv kan göras lång. Nu kräver hyresgästen åtgärder.
Brister i fastigheten i Svalöv
Foto: Hyresnämnden
En skadad ytterdörr och en murken vindslucka är bara några av de brister som hyresgästen i Svalöv har anmält till hyresnämnden.

Hyresgästen har tillsammans med Hyresgästföreningen region norra Skåne sammanställt en lista med 28 punkter som enligt dem behöver åtgärdas i fastigheten. Listan innehåller allt från att undersöka den orangea vätska som rinner i badrummet till att laga trasiga fönster och undersöka den spricka i vardagsrummet som ständigt växer.

Enligt de handlingar som har skickats in till hyresnämnden i Malmö är hyresgästen rädd för sin egen säkerhet eftersom hon misstänker att sprickan, som återfinns både på innerväggen och ytterväggen, kan vara ett tecken på att fastighetens konstruktion är skadad. Hyresgästen vill även att värden undersöker den murkna vindslucka som är placerad i taket utanför hennes ytterdörr eftersom hon är rädd att även den kan utgöra en säkerhetsrisk. 

Läs ocksåFå försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra"Halvkroppsporträtt på Susanne Lindmark, som har långt brunt hår som ligger över axlarna och en mörkblå skjorta. I bakgrunden i oskärpa ser man två fönster med gardiner, några ljusa bord och röda stolar, en grön växt, en tavla. Hyresgästföreningen i region Norrland är den region av Hyresgästföreningen som använt förvaltningsföreläggande mest hittills. Men totalt användes det juridksa verktyget bara mot 13 hyresvärdar under de tre första åren efter lagändringen.

PROBLEM MED VÄRDEN? Klicka här och gå med i FB-gruppen Värsta värden.

Redan i augusti 2018 skickades en blankett till värden som sammanfattade bristerna i bostaden. Sommaren blev till höst som blev till vinter. När inget hade hänt valde hyresgästen att tillsammans med Hyresgästföreningen ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. 

I sitt svar till hyresnämnden påpekar värden att han har åtgärdat vissa av bristerna i fastigheten. Han uppger även att ambitionen är att samtliga brister ska åtgärdas. Anledningen till att det ännu inte har skett beror, enligt värden, på att hyresgästen har varit svår att få kontakt med.

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

I vår ska hyresnämnden undersöka skicket i bostaden och ta ställning till om värden ska få ett åtgärdsföreläggande eller inte.

Läs också Annika Backlund om kritiken från hyresgästerna i Herräng: ”Det är bara att kavla upp ärmarna” Hyresgäster i Herräng har tröttnat på strulet: "Problemen började när AB-hem tog över" Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.