Annons

Hyresgäster i Skelleftehamn har tröttnat

Skellefteå Ett flertal hyresgäster på Bogatan i Skelleftehamn, som vill vara anonyma, är mycket irriterade på sin hyresvärd, Skärgårdens fastigheter AB.Färgen flagnar från fönster, fasad och dörrar. I trappuppgången ligger högar av sand trots att hyresgästerna betalar trappstädningen via hyran.– Jag brukar städa utanför min egen dörr enbart för att slippa få in all smuts i lägenheten, säger en av hyresgästerna.​
Arne Lundqvist, ägare av fastigheten kan inte förstå kritiken.
– Vi städar trapphuset minst varannan vecka och tvättstugan grovstädade vi så sent som i julas, hävdar Lundqvist.
Men det som gör hyresgästerna mest upprörda är att de sedan i november haft problem med att få varmvatten i sina kranar.
– Cirkulationspumpen gick sönder i november. Det har inneburit att vi fått vrida på varmvattenkranen och låta den stå och rinna upp till 30 minuter innan vattnet blivit så varmt att det gått att duscha i. I början var vi rädda för att det skulle bildas legionellabakterier i rören, säger en annan hyresgäst.
– Pumpen har aldrig varit trasig. Det var några packningar som behövde bytas, och det gjorde jag redan för två månader sedan, hävdar Lundqvist.
– Ja, lite bättre har det väl blivit, men det är fortfarande inte helt bra, säger hyresgästerna.
 
Hyresgästerna bjuder oss på en snabb rundvandring både i lägenheter och i de allmänna utrymmena för att visa hur fastigheten sköts.
De visar bland annat låset till tvättstugan som varit sönderbrutet.
– Det är bara att sätta in en skruvmejsel så är man inne, säger hyresgästen.
Inne i tvättstugan håller putsen på väggarna på att lossna och det obehandlade betonggolvet är smutsigt med dammtussar utmed golvlisterna.
– I min underhållsplan så ingår det att måla och frächa till i tvättstugan. Jag har totalrenoverat tjugo lägenheter i området, så när det blir aktuellt kan jag inte svara på, avslutar Lundqvist.
– Vi får väl se hur det blir med den saken, säger hyresgästerna.
– Vänd er i första hand till hyresvärden. Det är juristen, Niclas Häggkvist råd till de som bor i en fastighet där underhållet inte fungerar.
– Om inget händer, kan ni vända er till oss på Hyresgästföreningen för hjälp, säger han.
 
Den som upplever att varmvattnet är ljummet, ska vända sig till miljökontoret, enligt Häggkvist.
– Ett bra sätt att kolla att det är rätt vattentemperatur är att tappa vatten i två minuter, fyll en bunke med vatten. Vattnet ska då hålla minst 50 grader. Är det lägre temperatur är det risk för legionellaangrepp
 

Annons
Annons
Läs också Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!” Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.