HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäster i Skelleftehamn har tröttnat

Skellefteå Ett flertal hyresgäster på Bogatan i Skelleftehamn, som vill vara anonyma, är mycket irriterade på sin hyresvärd, Skärgårdens fastigheter AB.Färgen flagnar från fönster, fasad och dörrar. I trappuppgången ligger högar av sand trots att hyresgästerna betalar trappstädningen via hyran.– Jag brukar städa utanför min egen dörr enbart för att slippa få in all smuts i lägenheten, säger en av hyresgästerna.​
Arne Lundqvist, ägare av fastigheten kan inte förstå kritiken.
– Vi städar trapphuset minst varannan vecka och tvättstugan grovstädade vi så sent som i julas, hävdar Lundqvist.
Men det som gör hyresgästerna mest upprörda är att de sedan i november haft problem med att få varmvatten i sina kranar.
– Cirkulationspumpen gick sönder i november. Det har inneburit att vi fått vrida på varmvattenkranen och låta den stå och rinna upp till 30 minuter innan vattnet blivit så varmt att det gått att duscha i. I början var vi rädda för att det skulle bildas legionellabakterier i rören, säger en annan hyresgäst.
– Pumpen har aldrig varit trasig. Det var några packningar som behövde bytas, och det gjorde jag redan för två månader sedan, hävdar Lundqvist.
– Ja, lite bättre har det väl blivit, men det är fortfarande inte helt bra, säger hyresgästerna.
 
Hyresgästerna bjuder oss på en snabb rundvandring både i lägenheter och i de allmänna utrymmena för att visa hur fastigheten sköts.
De visar bland annat låset till tvättstugan som varit sönderbrutet.
– Det är bara att sätta in en skruvmejsel så är man inne, säger hyresgästen.
Inne i tvättstugan håller putsen på väggarna på att lossna och det obehandlade betonggolvet är smutsigt med dammtussar utmed golvlisterna.
– I min underhållsplan så ingår det att måla och frächa till i tvättstugan. Jag har totalrenoverat tjugo lägenheter i området, så när det blir aktuellt kan jag inte svara på, avslutar Lundqvist.
– Vi får väl se hur det blir med den saken, säger hyresgästerna.
– Vänd er i första hand till hyresvärden. Det är juristen, Niclas Häggkvist råd till de som bor i en fastighet där underhållet inte fungerar.
– Om inget händer, kan ni vända er till oss på Hyresgästföreningen för hjälp, säger han.
 
Den som upplever att varmvattnet är ljummet, ska vända sig till miljökontoret, enligt Häggkvist.
– Ett bra sätt att kolla att det är rätt vattentemperatur är att tappa vatten i två minuter, fyll en bunke med vatten. Vattnet ska då hålla minst 50 grader. Är det lägre temperatur är det risk för legionellaangrepp
 

Läs också Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!” Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting Nya hyror på gång - Här är bolaget med högst yrkande hittills i Västra Götaland Anna, 83, stryker kläder i mörker – rädd att förfrysa i vinter Halkade efter duschen och kraschade in i dörren – värden kräver 18 600 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.