Annons

Hyresgäster i Skepplanda lever i en falsk idyll

Ale ​Bristande underhåll, nonchalant bemötande och skyhöga elräkningar – många boende på Wetterströms Hage i Skepplanda är missnöjda med hyresvärden Bofast AB.

​Bristande underhåll, nonchalant bemötande och skyhöga elräkningar – många boende på Wetterströms Hage i Skepplanda är missnöjda med hyresvärden Bofast AB.
– Titta på husen hur de ser ut, det är fullt med svartmögel överallt. Och lekplatsen är helt igenvuxen och trasig. Det här skulle ju kunna vara en liten idyll men fastighetsägaren sköter om området väldigt dåligt, säger Jan-Olof Rehnlund, hyresgäst i området sedan åtta år.

Annons
Grannen Leni Gradin instämmer i kritiken mot Bofast AB.
– Jag har bott här sedan 1992 när området var nytt. Under de 17 åren har jag fått en ny matta i hallen och köket, samt några nya maskiner. Men spisen går knappt att använda och tapeterna är så gamla att det luktar unket. Nu har jag tröttnat och fundera på att köpa hus i stället, säger hon.
Jan-Olof och Leni är också kritiska till hur bolaget hanterat de höga elräkningar som många av de boende fått de senaste åren.
För ungefär ett år sedan upptäckte Jan-Olof att hans elförbrukning under 2006 och 2007 legat ungefär 50 procent över det normala. Han misstänkte att det var fel på el-pannan och gjorde en felanmälan.
– Jag är ju inte ensam om det här problemet. Bolaget har känt att det varit fel på el-pannorna här i området i flera år utan att göra något. Samtidigt har jag suttit och vänt på slantarna och haft det tufft ekonomiskt. Jag tycker det är nonchalant och fräckt, säger Jan-Olof Rehnlund.
Som ersättning för de höga elräkningarna har Bofast AB erbjudit hyresgästerna i området ett avdrag med 1 500 kilowatttimmar per år – men bara från det datum då det har gjort en felanmälan. I Jan-Olofs fall i april förra året.
Jan-Olof anser dels att 1 500 kWh per år är för låg ersättning, dels att hans panna gick sönder redan 2006 och att han har rätt till ett avdrag på totalt omkring 7 000 kWh. Han har hjälp av en jurist vid Hyresgästföreningen och ärendet kommer att avgöras i hyresnämnden under våren.
Staffan Brundin, vd för fastighetsbolaget Bofast AB, medger att elpannorna i lägenheterna på Wetterströms hage är ett bekymmer.
– Elpannorna är en frånluftsvärmepump med återvinning, där det är viktigt att hyresgästerna regelbundet sköter rengöring av luftfilter enligt bifogade instruktioner. Detta är även inskrivet i hyreskontraktet. Tyvärr så gör inte alla detta och följden blir då att kompressorn går sönder i ett tidigare skede. Detta syns även på displayen och hyresgästen skall då göra felanmälan till bolaget. Därefter kompenserar vi hyresgästen med 1 500 kWh/år för ökad elförbrukning, vilket enligt vår egen statistik är till hyresgästens fördel, säger Brundin.
– Varför vi inte vill byta till en ny värmepump beror på att vi väntar på att ansluta området till fjärrvärme eller via en egen panncentral, vilket beräknas ske inom några år. Detta innebär även lägre förbrukning för hyresgästerna.
Kritiken mot bristfälligt underhåll håller Brundin inte med om. Han menar att detta sköts i intervaller.

Annons
Läs också Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.